ИЗБОРЪТ на пазара на употребявани автомобили е огромен. Но кой автомобил е особено солиден? При кой рискът от повреди е най-нисък? Въпроси, които си поставят най-вече загрижените за разходите купувачи на автомобили от по-ниските ценови категории.
Тук ще ви представим избор от модели от три категории, които правят впечатление с особено доброто си представяне при техническите прегледи на TÜV. Но само това не е гаранция за безпроблемно пътуване след покупката: TÜV обръща внимание най-вече на компонентите, свързани със сигурността, като окачването и спирачната система. Преди покупката е важно да знаете дали може да очаквате и свързани с конструкцията неприятности, например с двигателя или с трансмисията. Който, да речем, се интересува от представящия се добре пред TÜV Golf Plus, трябва да избере „правилния“ двигател. Докладът на AUTO BILD и TÜV дава информация и за това – и е перфектният помощник за всеки купувач на употребяван автомобил.
VW GOLF PLUS ВСИЧКО ЗАВИСИ ОТ ДВИГАТЕЛЯ от 7000 лева
Безгрижен отличник пред TÜV или абсолютен провал с тотална повреда на двигателя – както при множество модели на VW, така и при Golf Plus (2004-2014) това зависи от избора на двигател. Като цяло може да се каже: в повечето случаи практичният и удобен Golf с висок покрив се представя много добре пред TÜV. Но при предлаганите от 2006 година пъргави TSI двигатели често се късат ангренажните вериги – резултатът е скъпи за ремонтиране повреди на двигателите.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: 1.6 TDI (105 к.с.) от 5/2009 г. Ако шофирате малко, ще останете доволни и от 1,6-литровия атмосферен бензинов мотор, който за разлика от TSI никога не създава проблеми.
+Висок комфорт, лесно качване, солидна каросерия
-Повреди на двигателите при 1.2 и 1.4 TSI, дефектни DSG трансмисии
MAZDA 2 СПОРТНИЯТ ОТЛИЧНИК от 8000 лева
Mazda 2 (Typ DE, 2007-2014) се управлява почти толкова спортно като MINI, но е много по-надежден и значително по-изгоден. Дори и най-малкият бензинов мотор със 75 к.с. е достатъчен, за да задвижи пъргаво тежащата по-малко от 1 тон Mazda 2. Наистина трябва да превключвате предавките често – което обаче доставя удоволствие заради късите предавателни числа и удобно разположения скоростен лост. Стегнатите настройки на окачването подхождат на автомобила, а управляемостта и директното кормилно управление превръщат това джудже в модел, който доставя истинско удоволствие от шофирането.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: 1.3 MZR (75 к.с.). Благодарение на ниското тегло е достатъчно пъргав.
+Много надежден, жизнени двигатели, пъргава управляемост
-Малък багажник, недостатъчно място отзад, нисък комфорт
FORD FUSION НЕ ПРАВИ ВПЕЧАТЛЕНИЕ, НО Е В ДОБРА ФОРМА от 4000 лева
Произвежданият от 2002 до 2012 година Ford Fusion е вариантът с висок покрив на Fiesta Mk VI (2001-2008). Място за четирима, багажник с вместимост 337 литра, висока позиция на седене, перфектен обзор, стегнато окачване с достатъчно висок комфорт на возене, както и типичното за Ford директно кормилно управление – всичко това превръща Fusion в един приятен автомобил за всекидневието. Важно за купувачите на употребявани автомобили: неговите високо качество и надеждност в дългосрочен план. Дори и на възраст 11 години Fusion често няма никакви проблеми при прегледите на TÜV. На фона на тези качества можем да преглътнем скромната му визия.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: средният бензинов двигател 1.4 (80 к.с.) е достатъчно мощен и много надежден.
+Много място, надежден, комфортен, с добър обзор
-Превключваща с тласъци Durashift трансмисия, ESP едва от 1.4
TOYOTA PRIUS II ИЗДРЪЖЛИВИЯТ ПЕСТЕЛИВЕЦ от 10 000 лева
Той е пионерът на хибридната техника, най-продаваният хибриден автомобил по целия свят, трикратен победител в доклада на AUTO BILD и TÜV и получи оценка отличен 6 в продължителния тест от 100 000 километра на AUTO BILD. Талантът за пестене на Prius II (2003-2009, 112 к.с.) се разгръща най-вече при Stop-and-go трафика в големите градове с разход от около 5 литра. Съмненията в качествата в дългосрочен план на хибридната техника са неоснователни: дори и след много години акумулаторите функционират безпроблемно, а и Toyota дава 8 години гаранция на тези компоненти.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: има само един вариант на задвижването и каросерията: хечбек със 112 к.с.
+Много издръжлив и надежден, икономичен в града
-Мудна управляемост, неособено висок комфорт на возене
OPEL MERIVA малкият голям ван от 14 000 лева
Този малък ван може да се похвали с две големи постижения: след победата в доклада на AUTO BILD и TÜV през 2014 година Meriva B (на пазара от 2010 година) спечели и в класацията на TÜV в категорията ванове. Особеност при втората Meriva са окачените отзад задни врати, които се отварят в противоположна на предните посока. Но главното основание за покупка е предлагането на място отзад. В интериора комфортно може да се разположат четирима души. При нужда миниванът се превръща в малък транспортер с вместимост на багажника до 1500 литра и равен товарен под.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: пестеливците избират 1.3 CDTI (95 к.с.). Предлаганият от ноември 2013 година 1.6 CDTI (95/110/136 к.с.) работи по-спокойно и разгръща мощността си по-равномерно.
+Много място при компактни размери, практичен, солиден
-Най-малкият бензинов двигател 1.4 (100 к.с.) не е достатъчно еластичен
MERCEDES C-КЛАС ЕДИН BENZ С КЛАСИЧЕСКИ ДОБРОДЕТЕЛИ от 15 000 лева
Ръждиви врати? Корозирали арки на калниците? Да, това ни е познато преди всичко от С- и Е-клас от 90-те и ранните години на ХХI век. При представения през 2007 година С-клас (W 204, 2007-2015) Mercedes очевидно се върна към традиционните добродетели. От 9 години и около 380 000 километра сред автомобилите за продължителен тест на AUTO BILD се движи един С 180, проблемите пред TÜV също са незначителни. Нито един конкурент от средния клас няма по-малко недостатъци от W 204. Като цяло и двигателите са много издръжливи.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: огромен избор. Дори и базовият бензинов двигател С 180 (156 к.с.) е напълно достатъчен, еластичен, със спокоен ход и много издръжлив.
+Много надежден и издръжлив, комфортен
-До 2011 година по-обикновени повърхности в интериора
BMW СЕРИЯ 5 БИЗНЕС КЛАС ЗА ПЪТЯ от 30 000 лева
Представената през 2010 година Серия 5 (F10) е близък роднина на големия си брат Серия 7 (F01) – както визуално, така и технически. И това се отразява на автомобила много положително: комфортът е сред най-доброто, което можете да купите в този клас, същото важи и за превъзходното поведение на пътя. Както пред TÜV, така и в продължителния тест на AUTO BILD (528i Touring заслужи оценка отличен 6+) Серия 5 се представи великолепно. Но много фенове тъгуват по типичния за марката, нежен като коприна редови 6-цилиндров двигател.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: ако шофирате много и сте прагматичен: 520d (184 к.с.). За взискателни познавачи: 535i (306 к.с.) с редови „шестак“.
+Качество, върхов комфорт, добра управляемост, сигурност на пътя
-Изтощени акумулатори, разбити шарнири на окачването
MERCEDES GLK ТОЗИ BENZ Е СОЛИДЕН ЗАМЪК от 34 000 лева
Острите ръбове и изправеното предно стъкло позволяват на Mercedes GLK (X 204,2008-2015) да изпъкне на фона на загладените SUV (сред които е и наследникът GLC). Също като своя технически донор С-клас (W 204) GLK е един много надежден и издръжлив автомобил. Нито един SUV не се представя по-добре пред TÜV. Дефектните пиезоинжектори (220/250 CDI) при четирицилиндровите дизели бяха заменени безплатно от Mercedes. Всички 6-цилиндрови модели и 250 CDI серийно се оборудват с двойно задвижване, базовите 200 и 220 CDI са със задно задвижване.
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: GLK 220 или 250 CDI респ. BlueTec 4Matic (170 или 204 к.с.).
+Издръжлив, комфортен, до 2,4 тона прикачен товар
-Високи цени, 7G-Tronic превключва с тласъци (софтуер)
PORSCHE 911 МЕЧТА ПРЕД TÜV С ВИСОК РИСК ЗА РЕМОНТИ от 36 000 лева
Ако разглеждаме само доклада на AUTO BILD и TÜV, Porsche 911 редовно е на почетната стълбица. Моделното семейство 996 (1997-2006) отдавна е достигнало до най-ниските цени, предложения под 40 000 лева са рядкост. Но точно тук трябва да бъдете изключително внимателни: пукнатини в цилиндрите и цилиндровите глави, задрали бутала, течове от семерингите или проблеми с ангренажните вериги – боксерните мотори имат висока склонност към повреди. Цялостен основен ремонт струва около 28 000 лева!
СЪВЕТ ЗА ПОКУПКА: обръщайте внимание само на екземпляри от сериозен предишен собственик с безупречна сервизна история и гаранция от дилъра! Сред екземплярите под 50 000 лева има много, които изглеждат добре само на външен вид!
+Имидж, динамични характеристики, стабилност на цената
-Трудни за предвиждане последващи разходи при евтините 966
Извод
Малкият процент проблеми с напредване на възрастта е индикатор за високо качество в дългосрочен план. Много важен е и изборът на двигател, както се вижда при VW и Porsche, при които независимо от чудесното представяне пред TÜV има опасност от скъпи ремонти.