2021
Пробег, задвижване, цена: двойно задвижване и изминаване на около 600 км
BMW представи електрическия си флагман: SUV-а iX. На снимките все още е прототип – той обаче е готов за серийно производство и ще бъде на пазара през 2021 г. Тъй като автомобилът все още не е готов, данните също не са окончателни. Междуосието на BMW iX е три метра. Електрическият SUV е дълъг близо 5 метра, висок 1,70 метра и тежи 2500 килограма – въпреки това благодарение на двойното задвижване и 500 к.с. спринтира за под 5 секунди от 0 до 100 км/ч. С едно зареждане на батерията можете да изминете около 600 километра (по WLTP). Разход: под 21 кВтч. Цената обаче не е малка – AUTO BILD предполага, че версията с 500 к.с. ще струва около 200 000 лв.
Двигатели: BMW залага на нова моторна техника
Засега липсват конкретни данни относно задвижването, но техническата концепция вече е ясна: вместо на синхронните елкетромотори с постоянно възбуждане хората от Мюнхен залагат на синхронни елкетромотори с електрическо възбуждане (ESM). Те не използват постоянен магнит, затова са по-леки и могат да се управлява в зависимост от необходимостта от задвижване.
Батерия и зареждане: 120 километра пробег за 10 минути
Батерията е с капацитет 100 кВтч., като тя може да се зарежда и на станции за бързо зареждане. За около 40 минути можете да заредите 80 процента от батерията. Това конкретно означава: за десет минути ще заредите батерията така, че да изминете 120 километра. SUV-ът на баварците ще се предлага и с по-малка мощност. Дали това ще означава и по-малка батерия на борда, все още не е ясно.
Дизайн: дървени тъч-повърхности
Много важна за дизайна на електромобилите е динамиката. Затова BMW са направили нов дизайн на страничните огледала (решението с камери не се е наложило), разработили са специални джанти Air-Performance с размер 21 и 22 цола и са интегрирали дръжките на вратите. А отвътре? Погледът ни веднага е прикован от 60-сантиметровия извит дисплей. Това включва 12,3-инчов дигитален скоростомер зад хексагоналния волан и 14,9-инчов централен дисплей. Дясната ръка на водача е разположена върху централна конзола с превключватели за предавките, тъч-контролер от кристално стъкло и дървени повърхности, реагиращи на допир. Врата се отваря отвътре посредством реагиращ на допир бутон.
Автономно шофиране: водачът има право да не държи ръцете си на волана
Новата платформа Digital Car използва 5G и Gigabit-Ethernet. На теория пасажерите могат да стриймват 4K-видеофайлове. Автомобилът се свързва с мобилни телефони, улици, светофари и други автомобили. Той използва интелигентността на всички автомобили BMW (14 до 15 милиона) и сваля ъпдейти „over the air“. iX може да се управлява автономно до степен 2+, тоест: водачът може да не държи ръцете си на волана, но трябва да наблюдава случващото се на пътя. Специална камера проверява ъгъла на носа (значи не можете да шофирате с маска).