С електромотор вместо кардан: тествахме хибридната Alfa Junior 4х4

2103
2025

Задвижване на четирите колела и хибридна технология в компактен SUV – в лицето на Junior Ibrida Q4 Alfa въвежда необичайно предложение в своята гама. Вместо на класически кардан, италианците разчитат на 48-волтов електродвигател на задната ос. Тази интелигентна концепция трябва да комбинира оптимално сцепление и нисък разход на гориво.

Под предния капак на малкия SUV работи 1,2-литров турбобензинов двигател с мощност 136 к.с., който задвижва предните колела. Той бива подпомаган от два електромотора – единият е интегриран в трансмисията с два съединителя, а другият е разположен на задната ос. По този начин е създадено електрическо задвижване на четирите колела, което не изисква механична връзка между предната и задната ос. Но има едно ограничение: електрическият мотор на задната ос задвижва колелата само при определени условия и при скорост до 90 км/ч.

Ibrida Q4 с електрическо задвижване на задните колела

Както подсказва името, Alfa Junior Ibrida използва хибридно задвижване. Още в първите няколко метра веднага забелязвате колко хармонично се задейства задвижването на задната ос. Без разтърсване, без усещане за внезапно прехвърляне на мощност назад – всичко става много фино и плавно. Особено при ниски скорости, Q4 се усеща като автомобил с традиционно задвижване на четирите колела.

Специален акцент по отношение на техниката е редукторът на задната ос, който преобразува въртящия момент от 88 Нм на електромотора до 1900 Нм, изпращани към колелата. Системата демонстрира силните си страни най-вече върху хлъзгави повърхности. Няма проблеми със сцеплението – това е очевидното предимство спрямо конвенционалните версии само на предно.

Вместо класически кардан, при Junior Alfa Romeo използва 48-волтов електродвигател на задната ос.

В зависимост от ситуацията на пътя, електрониката „преценява“ как да работи задвижването на четирите колела. В стандартния режим, предназначен за максимално добро сцепление при потегляне, при бавно шофиране се задвижват и четирите колела, за да се осигури оптимално сцепление върху хлъзгави настилки. С увеличаване на скоростта задната ос се включва само когато предните колела пробуксуват. Тази стратегия прави задвижването не само ефективно по отношение на разхода, но и много подходящо за ежедневна употреба.

Любителите на по-спортното каране ще оценят високо динамичния режим. При него системата използва допълнителната тяга към задните колела, за да подобри сцеплението при ускорение на излизане от завоя. Тази технология гарантира „бори“ недозавиването – и благодарение на нея пътното поведение е значително по-пъргаво. Това се усеща много осезаемо на остри завои.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин