С електромобила шега не бива: oбучението на DEKRA и DAT за застрахователния бранш

2606
2023

DAT България и DEKRA организираха обучение, с което да подготвят представители на застрахователния бранш за (опасностите на) електрическата мобилност

Само в рамките на година в съседна Гърция двама души губят живота си поради неправилен начин на боравене с електромобил. Именно тези трагични инциденти се оказват стимул за екипа на DAT България да организира съвместно с DEKRA на 17 май в София обучение за представители на застрахователния бранш. Обучението е с цел да ги запознае основно с опасностите в сферата на електрическата мобилност. И бум: по ирония на съдбата още в първата кафе-пауза участниците виждат в телефоните си новината за гръмналата в апартамента на Цветан Недялков батерия за електрическа тротинетка. Този случай сякаш кара участниците от „Армеец“, „Асет Иншурънс”, „Групама“, Гаранционния фонд, „Евроинс“ и „Уника България“ да слушат още по-внимателно какви мерки трябва да взимат при инспекции на катастрофирали електромобили. Лекторът от DEKRA Николай Нетов демонстрира при два електромобила от последно поколение – Renault Megane E-Tech Electric и Volkswagen ID.5 GTX, откъде в случай на ПТП трябва да спрем захранването под високо напрежение. Оказва се, че при модела от Волфсбург освен със специалния шалтер под капака или от кутията с бушоните, това може да стане и със специално жило зад стопа – в аварийни ситуации. Освен при директен контакт с автомобилите на батерия, застрахователите трябва да внимават и къде оставят катастрофиралите МПС от подобен тип – заради по-високия риск от пожар.

При работата с автомобили под високо напрежение компаниите трябва да отделят сериозен бюджет за скъпо защитно оборудване

Владимир Ангелов, мениджър „Автомобилно застраховане“ в „Евроинс“, вече забелязва, че в чужбина има сериозен ръст на застрахователните премии най-вече при флотилиите електрически автобуси, които биват паркирани на едно място и при които след евентуален пожар биха били увредени много превозни средства накуп – точно както стана в случая с кораба „Фелисити Ейс“. „Видяхме доста неща, които не са общодостъпни“, изказва задоволството си от обучението Ангелов.
Конкретно за застрахователите – рисковете при електромобилите могат да се окажат големи и в друг аспект: Йордан Янев, зам.-директор „Автомобилно застраховане“ в „Армеец“, очаква увеличение на разходите за обезщетения при електромобилите – най-малкото защото заради по-ниските температури, при които трябва да се „пече“ боята на този тип МПС, са необходими по-скъпи материали за каросерийните ремонти. Но далеч по-сериозни са казусите с увредени тягови акумулатори – същата компания е платила обезщетение за нова батерия на Porsche Taycan, което се е качило на бордюр с ниска скорост при опит да избегне ПТП на кръгово кръстовище.

Николай Нетов от DEKRA демонстрира проверка на „здравословното състояние“ на батерията при VW ID.5 GTХ
При самата проверка „донгъл“ се включва в диагностичната букса и се прави кратко
тестово шофиране

„При отворен пиропатрон батерията да се сменя – това са ми казвали няколко производителя“ – коментира Тихомир Димитров от отдел „Ликвидация“ на Groupama. „Досега не сме имали случай, при който да сме плащали батерия“ – казва Христо Сотиров, началник „Автомобилно застраховане“ от „Асет Иншурънс”, и се радва, че до момента компанията не е имала ситуации с пострадала батерия. Именно батерията е най-скъпият компонент в електромобила (ок. 50% от общата му стойност).

T.нар. „спасителни карти“ указват къде по електромобила има кабели под високо напрежение, къде е батерията и т.н.

В обучението участват и трима представители на Гаранционния фонд, които споделят за казус във Варна, при който по време на зареждане на електромобил без „Гражданска отговорност“ възниква пожар, обхванал и самата зарядна станция. А кой ще плаща за щетите? Тепърва ще разберем, тъй като по случая все още се води следствие и се чака експертиза от вещо лице.

Тържествено откриване: (oт ляво надясно) управителите на „Кар Дата“ ООД/DAT България и „Декра Аутомотив“ Георги Лютов и Николай Запрев и ръководителят оценка на автомобили към „Декра Аутомотив“ Костадин Ваклинов

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин