2023
DAT България и DEKRA организираха обучение, с което да подготвят представители на застрахователния бранш за (опасностите на) електрическата мобилност
Само в рамките на година в съседна Гърция двама души губят живота си поради неправилен начин на боравене с електромобил. Именно тези трагични инциденти се оказват стимул за екипа на DAT България да организира съвместно с DEKRA на 17 май в София обучение за представители на застрахователния бранш. Обучението е с цел да ги запознае основно с опасностите в сферата на електрическата мобилност. И бум: по ирония на съдбата още в първата кафе-пауза участниците виждат в телефоните си новината за гръмналата в апартамента на Цветан Недялков батерия за електрическа тротинетка. Този случай сякаш кара участниците от „Армеец“, „Асет Иншурънс”, „Групама“, Гаранционния фонд, „Евроинс“ и „Уника България“ да слушат още по-внимателно какви мерки трябва да взимат при инспекции на катастрофирали електромобили. Лекторът от DEKRA Николай Нетов демонстрира при два електромобила от последно поколение – Renault Megane E-Tech Electric и Volkswagen ID.5 GTX, откъде в случай на ПТП трябва да спрем захранването под високо напрежение. Оказва се, че при модела от Волфсбург освен със специалния шалтер под капака или от кутията с бушоните, това може да стане и със специално жило зад стопа – в аварийни ситуации. Освен при директен контакт с автомобилите на батерия, застрахователите трябва да внимават и къде оставят катастрофиралите МПС от подобен тип – заради по-високия риск от пожар.
Владимир Ангелов, мениджър „Автомобилно застраховане“ в „Евроинс“, вече забелязва, че в чужбина има сериозен ръст на застрахователните премии най-вече при флотилиите електрически автобуси, които биват паркирани на едно място и при които след евентуален пожар биха били увредени много превозни средства накуп – точно както стана в случая с кораба „Фелисити Ейс“. „Видяхме доста неща, които не са общодостъпни“, изказва задоволството си от обучението Ангелов.
Конкретно за застрахователите – рисковете при електромобилите могат да се окажат големи и в друг аспект: Йордан Янев, зам.-директор „Автомобилно застраховане“ в „Армеец“, очаква увеличение на разходите за обезщетения при електромобилите – най-малкото защото заради по-ниските температури, при които трябва да се „пече“ боята на този тип МПС, са необходими по-скъпи материали за каросерийните ремонти. Но далеч по-сериозни са казусите с увредени тягови акумулатори – същата компания е платила обезщетение за нова батерия на Porsche Taycan, което се е качило на бордюр с ниска скорост при опит да избегне ПТП на кръгово кръстовище.
„При отворен пиропатрон батерията да се сменя – това са ми казвали няколко производителя“ – коментира Тихомир Димитров от отдел „Ликвидация“ на Groupama. „Досега не сме имали случай, при който да сме плащали батерия“ – казва Христо Сотиров, началник „Автомобилно застраховане“ от „Асет Иншурънс”, и се радва, че до момента компанията не е имала ситуации с пострадала батерия. Именно батерията е най-скъпият компонент в електромобила (ок. 50% от общата му стойност).
В обучението участват и трима представители на Гаранционния фонд, които споделят за казус във Варна, при който по време на зареждане на електромобил без „Гражданска отговорност“ възниква пожар, обхванал и самата зарядна станция. А кой ще плаща за щетите? Тепърва ще разберем, тъй като по случая все още се води следствие и се чака експертиза от вещо лице.