С електрическия Volkswagen ID.4 до гейзера

2103
2023

ПЪРВИТЕ СЪМНЕНИЯ се появяват малко след кацане на летището в Кефлавик, близо до столицата Рейкявик. От страничния прозорец на черното VW ID.4 поглеждам директно към главината на колелото на една Toyota Land Cruiser. На север слагат огромни балонни гуми дори и на Mercedes Sprinter, които карат всички останали да изглеждат като автомобили играчки. Тук си някой, ако автомобилът ти е по-висок, а не със смъкнато окачване.

При толкова изложена на показ компетентност на тема 4х4 като новак в Исландия човек започва да се съмнява относно успеха на собствената си мисия. А тъй като пригодността за всекидневието на електромобилите междувременно не се поставя под въпрос, VW иска да покаже с новия ID.4 Pro 4Motion, че кросоувърът от среден клас се справя и извън асфалтираните пътища.

Навсякъде из острова пушат малки и големи гейзери – въпрос на свикване

Могат ли обаче два електромотора да заменят класики като блокаж на диференциала и понижаващи предавки? И дали при първия контакт на батериите при преминаване през водни препятствия не рискувам да се получи късо съединение? А как стоят нещата с пробега? Исландия не се слави с кой знае каква инфраструктура… Пробегът не е проблем. Със 77 кВтч спокойно можете да изминете до 515 км. Изглежда реалистично, тъй като дори и на малкото скоростни пътища на острова максималната разрешена скорост е 90 км/ч, а наказанията са още по-впечатляващи от красивата дива природа.

Нов режим „Traction“ придава на ID.4 максимална офроуд компетентност.
С изключение на гумите се получава

Но дори и за тези, които спазват правилата – 90 км/ч са много. Населените места се казват Уксахригир, Лингдалсхейди или Брейдаболсстадур. Чувствам се като изгубен в Азия. Това обаче не спира много млади туристи да се отправят на пътешествия из острова с наети под наем SUV-ове и палатки за покрива. В този случай няма да ви е излишна солидната финансова подготовка. В Исландия е скъпо. Един литър бензин струва 5 лв., като дори и една обикновена пица „Маргарита“ от обикновено заведение е 38 лв. Тук магазините за мода се наричат 66° North, Icewear или Arctic Explorer. Къси панталони и сандали не се продават, но затова пък търговците са абсолютни специалисти на тема дебели якета, шалове и термобельо. Разбираемо е.

Mercedes Sprinter с XXL гуми се дават под наем като кемпери

Въпреки разгара на лятото термометърът показва само 14 градуса – за Исландия е нормално. Колегите от VW не са недоволни. Няма да има климатици и парно, които да изтощават батерията и да съкращават пробега. Така ID.4 жужи почти безшумно и спокойно, оставяйки голямото шоу на природата. От хълмовете край пътя навсякъде се носи пушек. Това са малки гейзери. В долината има безброй водопади. Риболовецът до дивото течение изглежда като от реклама – вади риба след риба. По детски наивната ми идея да вляза в кристално чистата вода завършва с изтръпнал палец на крака. Водата е адски студена. Така че продължаваме да се движим електрически. Табелките ни предупреждават, че оттук нататък е възможно преминаване само с двойно задвижване.

В долината на Хаукадалур има многобройни геотермални гейзери и горещи извори

Не е проблем. Вторият електромотор на предната ос превръща новия Pro 4Motion в модел с 4×4. Към перманентно магнитния електромотор с 204 к.с. на задната ос се присъединява разполагаща със 109 к.с. асинхронна машина на предната ос. Прави системна мощност от 265 к.с. Така тежащият 2,2 тона модел ускорява с лекота за 6,9 секунди до темпо 100 км/ч. Тъй като максималният въртящ момент е на разположение веднага и бива разпределен умело между двете оси, 4Motion няма проблеми със сцеплението.

Въодушевяващи са многобройните водопади с кристалните си водни басейни
Toyota Land Cruiser от различни поколения с грамадни гуми преобладават по пътищата в Исландия

С повратливостта на планинска коза ID.4 се катери по вулканичните камънаци. Липсата на предпазна кора на дъното на автомобила се компенсира от големия клиренс. С широка усмивка се насочвам към следващия хълм, сега всичко ми изглежда възможно. Кой ли се нуждае вече от дизеловите динозаври, след като има такава интелигентна техника? Силно свистене прекъсва моята еуфория. Предната лява гума е спукана. Тези 19-цолови джанти с нормални гуми не са за извън пътя. Въпреки това ID.4 се справи с исландския пейзаж. За следващото пътуване ще си взема от тези готини балонни гуми.

По време на теста на острова ID.4 харчеше 19 кВтч на 100 километра

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин