С до 7 места и цена трепач: Citroën C3 Aircross атакува българския пазар (ТЕСТ)

2702
2025

Третото поколение на Citroën C3 Aircross вече може да бъде поръчано и на българския пазар – и е по-евтино от Dacia Duster! Ние ще ви разкрием първите си впечатления от модела

Малък SUV с добро оборудване и 20 см клиренс за 35.233 лева? Звучи като предложение трепач – особено за българския пазар. То се казва Citroën C3 Aircross – и се явява най-малкият седемместен модел в Европа. Дизайнът ни е познат добре от C3, с който Aircross дели една платформа.

Новото поколение на „французина“ е пораснало на дължина с цели 24 сантиметра и може да превозва до седем души – но само срещу доплащане от 1526 лева и то при по-високите нива на оборудване. По отношение на задвижването се предлага за всекиго по нещо: само двигател с вътрешно горене, хибрид и електрически вариант. Ние имахме възможност да изпробваме последните две изпълнения.

Кокпитът е с добра ергономия, удобни ниши за съхранение – а изнесеното високо арматурно табло напомня на Peugeot i-Cockpit. При всички модификации стартирането ставаше с ключ – дори и при електрическата

По отношение на дизайна Aircross се отличава значително от своя предшественик – сега моделът е станал по-ръбест и използва хоризонтални, както и вертикални елементи на светлините отпред. Тази външност не е нова – много от чертите на SUV-a са общи с тези на C3. Естествено, Aircross е по-висок. Фаровете също са ни познати, но заради различния дизайн на решетката сякаш отиват повече на предницата. Освен това има защита под предната броня, което подчертава, че клиренсът от 20 см позволява леки офроуд разходки. А т.нар. Easter Eggs, каквито сме виждали при различни модели на Jeep, са заложени и тук – под формата на силуета на Айфеловата кула например – доста симпатичен детайл, както и червените етикети на вратите с надписи have fun, be cool и т.н.

На дължина под 4,4 метра C3 Aircross предлага място за седем пътници

Но по-важното е, че автомобилът действително предлага място за седем души – наистина не за вярване от гледна точка на външния вид на Citroën C3 Aircross. Дължината на „французина” е само 4,39 метра. В сравнение с предшественика си обаче Aircross е пораснал с цели 24 сантиметра, плюсът по отношение на широчината е 1,4 сантиметра, а при височината – 5 сантиметра. А всичко това се усеща отлично в купето – мястото и за краката, и за главите е доста щедро, при това и на първия, и на втория ред.

Три задвижвания за C3 Aircross

За да отговори на всякакви желания по отношение на задвижването, C3 Aircross използва така наречената платформа Smart Car. Тя дава възможност за класически вариант с двигател с вътрешно горене със 100 к.с. от 1,2-литров мотор (от 35.233 лева), за мек хибрид с автоматик с два съединителя и 136 к.с. (от 46.288 лева), както и за изцяло електрическа версия ë-C3 Aircross (от 49.760 лв.). Електромобилът разполага със 113 к.с. и благодарение на 44-киловатчасовата си батерия може да измине до 300 километра по WLTP (по време на нашия тест в смесен цикъл бордовият компютър обещаваше около 280 при температура ок. 15 градуса). По-късно през тази година ще се появи вариант с пробег до 400 километра и по-голяма батерия (с капацитет 51 кВтч).

Симпатичните етикетчета с надписи за по-добър живот са ни познати от стандартния С3

Вътрешното пространство предлага място за до седем души

Няма друг автомобил с подобни размери, който да предлага място за до седем души. Е, за хора с ръст 1,90 метра влизането на третия ред е почти невъзможно, но при необходимост там възрастни (но не и баскетболсити) биха могли да пътуват на кратки разстояния. За децата обаче е съвсем удобно.

В 7-местна конфигурация за багажника остават едва 42 литра – но ако сгънете и втория, и третия ред, ще можете да разчитате на 1600 л

Качването и слизането изискват свикване с оглед на по-високата каросерията. Отпред ще седите комфортно върху седалките Advanced Comfort. Именно благодарение на тях и окачването с прогресивни хидравлични ограничители C3 Aircross вози като модел от по-висок клас.

Само 42 литра вместимост на багажника със седем души на борда

Ако всичките седем места са заети, багажник на практика няма: остават 42 литра, т.е. място за две малки раници. Разбира се, клиентите, които не се нуждаят от седем места, могат да поръчат C3 Aircross и в класически петместен вариант. Тогава в багажника ще поберете поне 460 литра, а при сгънати седалки – до 1600.

При базовата модификация няма да можете да разчитате на инфотейнмънт системата с този тъчскрийн – но тя така и така не показваше разстоянието до желаната дестинация

Големият брат притежава класическите маниери на C3 по отношение на свързаността. В зависимост от оборудването си Aircross предлага безжично зареждане, Apple CarPlay и Android Auto, както и инфотейнмънт система с 10,25-инчов монитор. В базовия вариант ще ви се наложи да използвате собствения си смартфон за навигация. Но с оглед на цената от 35 хил. лева това далеч не е причина за мрънкане. Все пак в базовото оборудване са включени LED-фарове, климатик, круиз контрол, автоматично спиране, асистент за поддържане на лентата, система за разпознаване на пътни знаци… с други думи – няма да ви липсва нищо съществено. Дори и дръжката над вратата на пасажера, която и в щедро оборудвания тестови автомобил липсваше.

Подчертано комфортен

Както подобава на истински Citroën, окачването Advanced Comfort на C3 Aircross филтрира много успешно неравностите – и особено „легналите полицаи“. При това автомобилът се разлюлява в по-малка степен от C4. A арматурното табло е оформено като i-Cockpit на Peugeot, с изнесени високо дигитални уреди и волан на ниско. Индиректното управление обаче не дава добра обратна връзка – и въпреки стабилното поведение, не очаквайте да изпитате огромно удоволствие при шофиране по пътища с много завои.

Ако се вгледате внимателно, ще откриете симатични закачки – например силуета на Айфеловата кула или силуетите на легендарни модели от историята на Citroën

Но така и така малкият SUV радва най-много при спокойно каране – а това се вписва отлично в природата на семеен автомобил. При хибрида 6-степенният автоматик с два съединителя, към който е интегриран и електродвигателят с 28 к.с., превключва сравнително бързо. И все пак, ако направите директно сравнение между тази версия и изцяло електрическата, бързо ще констатирате, че на моменти колебливите реакции на кутията, както и типичните за 3-цилиндров агрегат вибрации, няма да ви липсват, ако заложите на версията на ток, която най-добре пасва на цялостната концепция на C3 Aircross – и при аналогично оборудване е само с около 8000 лева по-скъпа от хибрида. Иначе на съвсем кратки разстояния хибридът също може да се движи само на ток, след което се включва 1,2-литровата машина. Общото между двата варианта е, че за стартирането ще ползвате добрия стар ключ, а не бутон – нещо, което е рядкост при „електричките“.

Новото лого на марката е основният акцент в задната част

136 к.с. и 230 Нм ще бъдат напълно достатъчни за всекидневието на повечето потребители – а разходът, който постигнахме с хибрида в смесен цикъл – 6,2 л, е напълно приличен. А ако случайно искате да „препускате“ по някоя германска магистрала, ускорението ще спре чак при 193 км/ч. Иначе при скорост 120 км/ч бензиновият агрегат не са натрапва акустично – но при движение се чуват аеродинамични шумове.

Достатъчно място и за краката, и за главите предлагат първият и вторият ред места. Задният е подходящ единствено за деца при дълъг път – възрастни биха могли да се возят там само на къси разстояния

ИЗВОД

Много място и добро оборудване за малко пари: при C3 Aircross Citroën залага на формула, която предвещава успеха му на българския пазар. Моделът няма съществени слабости и доказва, че дори и в най-малките класове може да има автомобили с пространство за много хора. А разнообразието от задвижвания ще направи модела перфектен спътник за мнозина – а нищо чудно и да се окаже входният им билет в света на електрическата мобилност.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин