Състезателният ЗИЛ с 900 „коня“


18
окт.
2018

Lada Samara със задвижване от Porsche 959 записва пето място на рали „Дакар“ през 1991 с пилот Джаки Икс, но това не е единственото интересно постижение на руснаците на сцената на световния моторспорт в края на 80-те и началото на 90-те. В последните години преди разпада на СССР страната излиза и в състезанията „тежка категория“ – с „бегачката“ ЗИЛ-4221С, от който по неофициална информация са произведени само три броя през 1989.

Първоначално машината използвала конструкцията на серийния камион – с изключение единствено на задния мост Raba. С оглед на този факт не е изнендващо, че на фона на конкуренцията ЗИЛ-ът не се е представял особено добре. Един от основните проблеми бил двигателят, който не издържал дълго време на сериозно натоварване – ето защо руснаците решили да поверят задвижването за следващия сезон на мотор Cummins L10, комбиниран с трансмисия Eaton. През 1991 пилотът тКрис Ходж наема един от ЗИЛ-овете и му поставя преден мост от Ford Cargo, заден мост Rockwell и автоматична скоростна кутия Allison NT-754.

В машините на заводския отбор агрегатът на Cummins не се оказал добро решение – и така ръководството взело решението да постави Caterpillar 3176 с 900 к.с., комбиниран с 5-степенен автоматик ZF 5HP-600. Задвижващите компоненти били позиционирани максимално в центъра на каросерията и максимално ниско за оптимално разпределение на тежестта. Отзад били поставени спирачки от Ford Cargo, а отпред – спирачки с водно охлаждане. След всички модификации камионът бил наречен ЗИЛ-4421СЕ.

Този автомобил вече бил достатъчно конкурентоспособен и успял да грабне третото място в клас А за сезон ’93. За съжаление тежкото финансово състояние на компанията я принуждава да прекрати спортната си програма през 1994. В момента един от състезателните ЗИЛ-ове се намира в музей в Москва.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >