Съветският „Льо Ман”


28
февр.
2021

Първите опити за покоряване на Космоса от края на 50-те и началото на 60-те години съвпадат и с най-необичайната епоха от историята на съветския автомобилен спорт. Това удивително време ще остане в спомените на мнозина с откриването на първите истински състезателни писти в Минск, Талин, Ленинград, Каунас и Москва. Там започват редовни състезания с десетки спортни автомобили, създадени от ентусиасти в различни заводи автобази, таксиметрови гаражи и научни институти. В общи линии обаче, повечето от тях представляват примитивни като конструкция самоделки, сглобени при мизерни условия.

В онзи период в СССР още няма организирани пистови състезания и между 1950 и 1955 г. надпреварите се провеждат на маркиран участък от междуградската пътна мрежа. След 1955 г. шампионатът на СССР започва се провежда на специално “импровизираната” за целта писта “Минское кольцо”. Нейното дълго и усукано трасе включва участъци от шосетата за Москва, Вилнюс, Заславль и Логойск, като стартаовата контрола е на девет километра от столицата на Беларус. По време на състезанията милицията и армията отцепват целия район, в резултат на което транспортният трафик е прекъснат напълно. В онези години специалните мерки за безопасност са почти символични, което е и една от основните причини за многобройните инциденти, особено на трасето в Минск.

През август 1961 г. на пистата “Невское кольцо” е организирано уникално международно състезание, по време на което многохилядната публика за пръв и последен път има възможност да види на живо истински пистови автомобили като Cooper и Jaguar, с които участва (и естествено побеждава) отборът на Финландия. Не след дълго, поради своята „мизерно – консервативна“ концепция, спортните самоделки на СССР тихомълком слизат от сцената, отстъпвайки на серийните болиди “Естония”, произвеждани от специализирания завод в Талин.

На снимките: Моменти от пистови състезания, организирани в СССР през 1961 и 1963 г. (сп. „Смена“ и „За Рулем“)

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин