Сцената на класическите Volkswagen-и: боксер в сърцето

Българските почитатели на класически модели VW крият истински съкровища в гаражите си. AUTO BILD България ще ви запознае с някои от тях

2002
2018

В средата на 90-те години като всяко нормално дете в предучилищните си години играех с приятелите си пред блока, където години наред „дремеше“ червена „костенурка“ на Volkswagen. Един ден някакъв батко дойде при нас и започна да ни задава въпроси за колата, а ние избягахме – защото родителите ни бяха забранили общуването с непознати. Четвърт век по-късно въпросният батко, Антон Николов, седи пред мен и, надявам се, без да ми се сърди, споделя: „Точно оттам съм купувал една кола. Навремето дебнехме хората пред жилищните кооперации, за да ни дадат информация за ретро коли, на които случайно се натъквахме.“ През ръцете на Николов са минали десетки класически VW-та, а последният му проект е реплика на пустинно бъги Baja – но много по-близко до реалния Käfer.

Антон е един от симпатягите на „VW сцената“, която събрахме за фотосесия преди зимния сън на малките съкровища. Тук не се натъкваме на кисели г… пардон, тузари, всички собственици на колите са много свежи: „Няма калпави хора с ретро Volkswagen-и – убеден е бившият зам.-министър на спорта Асен Марков. – Благодарение на интернет поддържаме автомобилите си само с нови части.“ Колата на някогашния шампион по лека атлетика всяка година преживява различни метаморфози под формата на тунинг. Хубавото в случая е, че за разлика от други ретро модели, при които задължително се гони автентичност, „костенурките“ не губят стойността си във времето след направени модификации. Нещо повече – тук всяка кола има собствена съдба и житейски път, който е извървяла. A пред „бръмбара“ на Асен се очертават още много километри – макар и може би в коренно различен вид. „Завещал съм я на 10-годишния си син и той вече има планове за нея“ – така Марков вижда пътя на своята машина към вечността.

Най-автентичната

Вгледайте се внимателно в тези джанти КPZ… Да, правилно – те са предназначени за Porsche! Този 1303, собственост на Фори Хабибзай, набор ’73, е на пробег под 20 000 км – и с гордост носи оригиналната си жълта боя. Модификацията, произвеждана в периода 1972–1975 г., въвежда задните светлини, познати като „слонски крака“, и използва 1,3-литров агрегат с максимална мощност 44 конски сили.

 

 

Най-екологичната

Toyota Prius и BMW i3 ряпа да ядат! Върху червения Käfer oсвен безброй лепенки „виреят“ също трева, както и няколко охлюва и гъби. Интериорът напомня на декор от постапокалиптичен филм – воланът наподобява верига, а топката на скоростния лост е оформена като череп!

 

Най-проветривата

Това, което виждате на снимката, е „прероден“ автомобил. От кабриото Karmann, набор 1975, преди реставрацията идват само останки от каросерията. Група талантливи реставратори на практика връщат колата до вида, в който някога е излязла от завода. Подобни екземпляри в Западна Европа се търгуват за суми, близки до 50 хил. лева, а конкретният автомобил е едно от многото доказателства, че в България работят талантливи реставратори на ретро коли.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин