2021
Не така еднозначна е тенденцията по отношение на цените при употребяваните електромобили. Най-вече вследствие на политиката на държавно финансово подпомагане на продажбите на нови електрически автомобили в големите западни пазари котировките на нови и употребявани електрички са почти изравнени.
В Германия отстъпките за нови електромобили са средно около 18 хиляди лева. Употребявани, но не по-стари от една година и с максимален пробег до 15 хиляди километра, се радват на парична премия от около 15 хиляди лева. И в двата случая обаче моделите трябва да са включени във федералния списък на автомобилите за финансови бонуси от германското правителство. Според плановете на управляващите в Берлин тази така наречена иновационна премия ще се изплаща до 2025 година.
Според анализ на DAT, организацията, предлагаща професионална оценка на цената на вашия автомобил в сайта на AUTO BILD България, остатъчната стойност на тригодишен електрически автомобил към момента възлиза едва на 50,7 процента от първоначалната му цена. В същото време автомобили с бензинов или дизелов двигател държат по-стабилна цена на старо – 55,8 процента за бензиновите и 53,1 процента за дизеловите.
При автомобилите с електрическо задвижване техническите промени и иновации се случват изключително бързо. Особено по отношение на батериите и зарядните устройства. Вследствие на тази тенденция зареждането на стар модел електромобил отнема значително повече време, отколкото при нов. Затова експертите препоръчват при покупка на употребяван електромобил той по възможност да разполага с опция за многофазно и бързо зареждане. Един пример: първият Jaguar I-Pace, който, макар и оборудван с голяма 90-киловатова батерия, от домашния уолбокс може да се зарежда максимално с едва 7 киловолта.
За щастие, специалистите са на мнение, че при батериите не ви дебнат сериозни капани. Голямо предимство е, че повечето производители дават гаранции за акумулаторите, които нерядко достигат до осем години. За този период от време купувачът е де факто застрахован и може да настоява батерията му да поддържа обявения официално минимален капацитет. Други компоненти на автомобилите с електрическо задвижване, като например електромоторите, са изключително издръжливи и с продължителен експлоатационен живот. Обобщено може да се каже, че съвременните електромобили са превозни средства с малко на брой и добре обозрими части.
Разбира се, в синхрон с капацитета на батерията се увеличава или респективно намалява възможният пробег. Заинтересованите да си купят употребяван електромобил тук трябва да бъдат готови на компромиси, особено при по-стари екземпляри. Животът на автомобилната акумулаторна батерия е значително по-кратък в сравнение с бензинов или дизелов агрегат. Двигателите с вътрешно горене са конструирани да изминават поне 250 000 км, докато при електрическите автомобили производителите залагат едва на 150 000 км в калкулациите.
Приблизително на такъв пробег отговаря и обещаната гаранция за 80 до 85 процента остатъчен капацитет на батерията. Така например, ако си мечтаете за употребяван Smart, който с нов акумулатор има пробег от 130 км, трябва да имате предвид, че пробегът му вече ще бъде максимум 100 км. През студените зимни месеци дори още по-малък. Ако и възможностите за зареждане на автомобила са по-ограничени, подобни модели стават почти непродаваеми.
Продължете на следващата страница