2019
РАЗУМНА ПОКУПКА, казва главата ми, когато откривам няма и двегодишен Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI в Autohus. Цената е 26 000 лева, което означава загуба на стойност от безумните 62,5 процента само за 20 месеца! Комбито отговаря на нормата Eвро 6 и благодарение на нивото на оборудване Innovation е оборудвано дори с навигационната система Navi 900 IntelliLink. Както и с най-важните екстри като подгряване на седалките и парктроник отпред и отзад. От първи собственик и с пробег малко над 30 000 километра – истинска находка! Преди да потегля за огледа, споделям откритието си с колегата Ларс Якумайт. Той също често открива изненадващи оферти, но този път не може да предложи нищо по-добро. Вместо това ми дава повод за размисъл: „В нашия гараж с тестови автомобили в момента има една Lada Vesta SW. Това ново комби струва точно колкото твоята употребявана Insignia.“
Да, сравнението е неравностойно, мисля си в първия момент. Защото като размери, техника и комфорт Opel е автомобил от съвсем друг клас. Обаче се съгласявам с моя колега, защото с гаранцията си от внушителните 5 години Vesta има много сериозен коз. И затова потегляме с Lada Vesta към Autohus до Бремен, отдалечен на 80 километра. По отношение на оборудването руското комби е всичко друго, но не и анахронизъм на колела. Парктроник, Bluetooth устройство „Свободни ръце“ за телефона, темпомат и електрически стъклоповдигачи се предлагат серийно дори при базовия модел. Но при шофирането на Vesta бързо става ясно, че това е доста обикновен автомобил.


Още в града забелязваме лошата стабилност по курса. Някак си симпатично, но и изнервящо. В дясната лента на магистралата 1,6-литровият атмосферен двигател с индиректно впръскване реве напрегнато, затруднява се с натоварения с трима души и фотооборудване автомобил, защото на агрегата с проста конструкция му липсва свръхпълнене. Но най-голямото му предимство е опростената и поради това солидна техника. Каквото не е монтирано, то не може и да се повреди – нещата са толкова прости.
Lada заслужи похвали и за предлагането на място. При дължина от 4,42 метра тя предлага изненадващо много място както отпред, така и отзад. При по-дългия с близо 50 сантиметра Opel нещата са точно обратното. Цяло чудо е, че при автомобил с дължина над 4,90 метра отзад нямате достатъчно място за коленете, а багажникът не е значително по-голям от този на Vesta. За сметка на това Opel се движи несравнимо по-добре. Още от края на продължителния тест през 2012 година сме запазили най-добри спомени от комфорта му при дълги пътувания. Нашият тестов автомобил се задвижва от относително слабичкия 1.6 CDTI. Факт е, че при натоварен автомобил този дизел с мощност 136 к.с. възпитава водача в по-спокоен стил на шофиране. Неприятно е, когато се разтрака ангренажната верига. И както четем във форумите, при двигателя B16DTH това съвсем не е рядкост, за съжаление.


Смяната на веригата е трудна, отнема 14 работни часа в сервиз. Ако все пак държите на дизел, по-добре изберете 2.0 CDTI с ангренажен ремък. Бъдете внимателни и с механичната скоростна кутия. Специалистът от HAS-Antriebstechnik GmbH познава много добре трансмисията М32. Според него до второто си поколение тази скоростна кутия е много проблемна. Особено неприятно става, когато скоростният лост започне да се люлее при промяна на натоварването на първа, пета или шеста предавка. Това е знак за износен лагер на задния капак на трансмисията – което означава и наближаваща тотална повреда. Третото поколение на тази трансмисия се монтира от средата на 2016 година – и то тепърва трябва да докаже издръжливостта си.
Затова си мисля за петте години гаранция на Lada – това е нещо наистина сигурно. Но също толкова сигурно е и друго: Vesta изостава от употребяваната Insignia по почти всички показатели.

Продължете на следващата страница