Старост-нерадост: как се променят водачите в напреднала възраст?

1608
2023

Maтериалът е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“

Според Уикипедия старостта е последният период от живота на човек, свързан с изменение на неговите функции и здраве в резултат на стареенето. Трудно е да се даде точно определение на понятието старост, то е различно за отделните страни, общества и начин на живот. Но какво означава старостта по отношение на шофирането?

Човешкото тяло расте до около 20 – 25-годишна възраст, след което започва да старее, но този процес в началото е бавен и до около 40-годишна възраст почти не се забелязва. След това постепенно се появяват очевидни признаци като забавени рефлекси, намаляване на физическата сила, сетивата губят остротата си, паметта и концентрацията отслабват. Появата и размерът на признаците обаче винаги са строго индивидуални.

Независимо от това, уви, ЕГН-то работи против нас. Съществуват специално създадени костюми, които човек навлича, за да усети, как би се чувствал в дълбока старост: в тежащите общо 20 кг одежди с очила и слушалки, вече движиш тялото и главата си с усилие, чуваш трудно и виждаш със замъглено зрение. В сравнение с младите и неопитните водачи, активно шофиращите пенсионирани възрастни хора по-често допускат грешки при завиване, обръщане на посоката, заден ход, доближаване на други обекти или спазването на предимство. Това поне сочи статистиката.

Социологически проучвания, проведени в различни континенти сочат, че по-възрастните водачи в повечето случаи в същото време имат високо самочувствие относно шофьорските си умения и рядко се отказват доброволно от активно ползване на автомобила. В същото време е доказано, че при много хора над 70 години времето за реакция се забавя средно с по две секунди.

Поради тази причина в повечето европейски държави са въведени правила, които имат за цел да проверят дали възрастните водачи се движат все още достатъчно сигурно, провеждат тест на слуха и зрението. В Испания на всеки десет години шофьорската книжка трябва да се поднови след съответните медицински проверки, след 65-годишна възраст вече на всеки пет години. Във Великобритания пък водачите след 70-ия си рожден ден на всеки три години трябва да положат успешен тест, за да имат право да продължат да шофират.

Темата определено е деликатна: често по-младите в семейството, забелязват промяната в стила на шофиране при дядото или таткото. Понякога ги съветват да оставят автомобила, друг път дори решават да скрият ключовете и документите, за да избегнат излишни рискове. В същото време изпитват угризения, че може би така ограничават свободата им.

Според психолози по-възрастните водачи имат нужда от повече време: информацията се обработва по-бавно, решенията се взимат вече по-трудно, а изпълнението им се забавя. Поради тази причина те често създават впечатление на несигурни, въпреки че имат зад гърба си десетилетия опит като добри шофьори. За тях статистиката също казва, че по-скоро е изключение да не спазват дистанция, да превишат скоростта или да шофират след употреба на алкохол. Греховете, обичайно характерни за младите водачи.

Всъщност най-много грешки се допускат, когато времето притиска, а за съжаление именно това е обичайното състояние в ежедневния ни трафик.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин