2025
Електрическите автомобили са екологична алтернатива на моделите с ДВГ, но достатъчно издръжливи ли са в дългосрочен план? Според новото проучване електромобилите са не по-малко надеждни от бензиновите – и много по-здрави от дизеловите!
Досега електрическите модели се считаха предимно за екологична алтернатива на дизеловите и бензиновите. Точна информация по отношение надеждността на автомобилите, задвижвани с батерия, особено в дългосрочен план, липсваше. Имахме само първоначални индикации, например в доклада на TÜV. Но колко издръжливи са електрическите автомобили в действителност? Отговорът на този въпрос е важен аргумент при решението за покупка на дадено МПС.
Знаем каква горе-долу е очакваната продължителност на живота на моделите на двигатели с вътрешно горене, но издържат ли те по-дълго от електрическите? Университетът в Бирмингам е провел мащабно проучване по този въпрос – и достига до изненадващи резултати: според проучване електрическите автомобили издържали по-дълго (средно 18,4 години) от дизеловите (16,8 години) – и приблизително толкова дълго, колкото бензиновите (18,7 години). До момента има проучвания само относно продължителността на живота на батериите.
Проучването стъпва на 300 милиона записа с данни от 29,8 милиона автомобила във Великобритания. Автомобилите са производство между 2005 и 2022 г. и са минали MOT (тамошния ГТП). Проучването също така изчислява вероятността от повреди при по-старите автомобили. Защото обичайна практика е по-старите автомобили първо да не преминат технически преглед, а след това да бъдат ремонтирани и прекарани повторно на преглед или бракувани.
По-старите електромобили се развалят по-рядко от дизеловите
Вероятността от повреда също е в полза на електрическите автомобили: с напредване на възрастта вероятността електрическите автомобили да се повреди намалява два пъти по-бързо, отколкото при бензиновите, и шест пъти по-бързо, отколкото при дизеловите. Обратно, по-старите електрически автомобили се оказват по-надеждни от моделите на двигател с вътрешно горене на същата възраст, като надеждността на електромобилите се е подобрила значително през последните години, по-ранните електрически автомобили се повреждаха по-често.
На финала е отчетен и пробегът преди бракуване. Тук обаче няма изненадн: бензиновите автомобили са си „отивали“ средно на 187.000 км, докато електрическите са покривали средно по 200.000 км. За разлика от тях, дизеловите модели са истински маратонци, като са изкарвали средно по 257.000 км. И на финала бързаме да направим важно уточнение: с времето електрическите автомобили стават все по-добри и по-добри, така че е много вероятно по-старите електрически автомобили (т.е. анализираните) да се представят по-зле от новите.
Извод
Често захранвани с години и преди всичко остарели вярвания и предразсъдъци са решаващият фактор при много хора следващият автомобил отново да бъде на двигател с вътрешно горене, а не електрически. Проучвания като това представят електрическия автомобил в по-добра светлина.