Срещата на две поколения Corvette: eднакви по душа

1211
2024

Затова пък тукашните разработчици са монтирали пърформънс-варианта на ауспуховата уредба с четири крайни тръби, който в Щатите се предлага опционално за Stingray. С много шумоизолация и филтър за твърди частици, Z06 все пак получава благословията на ЕС, но губи 35 к.с., разполагайки сега с 645 к.с. Те са на разположение при 8550 оборота, а максималният въртящ момент от 595 Нм (няма и 100 нм повече от в ZR-1) е на разположение от 6300 об/мин. Нашият тестови автомобил е с гуми Michelin Pilot Sport 4 S и 20/21-цолови алуминиеви джанти. Различен е не само цолажът, но и размерът на гумите на предната и задната ос: 275 отпред, 345 отзад. И така отново се насочваме към класиката, тъй като и той е с различни по размер гуми. Тук на предната ос имаме също 275, а на задната – 315. Нещо, което доста ядосва собствениците на ZR-1: в Европа един комплект гуми би струвал 5000 лв. – ако изобщо се намери производител, който да предлага такъв. В момента поне е така. Гуми с размер 315 се срещат често, но не на 17 цола.

Специалистите от Brembo са автори на карбоново-керамичната спирачна уредба на Z06. Предлага се или в пакет, или като отделна опция

Нашият тестови автомобил е с почти нови гуми Toyo. Купени за 700 долара в Щатите; вносът, митото и транспортът струват още толкова. Магнитните амортисьори от четвърто поколение са също серийни в C8 Z06, както и шестбутални спирачки Brembo. В тази област обаче C4 е пионер. Адаптивното окачване Bilstein може да се настройва чрез въртящ се превключвател на централната конзола между режимите Tour, Sport и Performance и е главният „виновник” за превъзходната напречна динамика.

Corvette C4 ZR1: Шедьовър на двигателостроението – LT5 e разработка на Lotus

За времето си спирачките са най-модерните в техническо отношение, но в сравнение с карбоново-керамичните дискове на Brembo, монтирани на Z06 са от минало време. При каросерията на C8 веднага впечатление прави променената предница с големите въздухозаборници. Отстрани също има нови вентилационни отвори, осигуряващи свеж въздух за 5,5-литровия двигател. Задницата е – още един паралел с ZR-1 – с около десет сантиметра по-широка, опционално се предлагат спойлери или карбонови джанти, но спокойно можем да се откажем от такива екстри в нашия крещящ открит модел. И без друго в един кабриолет човек се качва по-спокойно в сравнение с едно Coupé – при положение, естествено, че покривът е прибран.

Между другото това е и причината, поради която при C8-двигателите са останали атмосферни – те са с по-ниска конструкция, с което разработката на кабриолета е по-рентабилна. Така поне ни разказа шефът на отдела за разработка Тадж Юхтер – а той би трябвало да знае. Z06 се справя чудесно със завоите по планинския маршрут – с такава лекота, че човек би си помислил, че колелата се управляват с магическа пръчка. На практика на този междуградски път имаше малко на брой завои, при които трябваше да спираме здраво. Всичко друго се овладява с няколко дърпания на имащите не съвсем перфектна обратна връзка лостчета на волана. Затова пък управлението комуникира превъзходно, макар че е нужно свикване с неконвенционалната форма на волана – преди всичко, след като сме слезли от класиката с голямото, притежаващо по-голяма предавателно отношение кормило.

В днешно време C4 ZR-1 и C8 Z06 дават на своите пилоти съвсем различни характеристики при шофиране, като по свое време са предавали едно и също нещо: един звяр с чудесна надлъжна и напречна динамика, който с лекота е слагал в малкия си джоб повечето по-скъпи суперавтомобили.

Chevrolet Corvette C8 Z06

Двигател 8 цилиндъра, средно разположен отзад надлъжно • Работен обем 5463 см3 • Мощност 475 кВт (645 к.с.) при 8550 об./мин • Maкс. въртящ момент 595 Нм при 6300 об./мин • Задвижване задно/ 8-степ. DKG • Д/Ш/В 4588/2025/1235 мм • Тегло (празен) 1722 кг* • Багажник 357 л •
0–100/200 км/ч 3,2/11,0 сек** • Макс. скорост 314 км/ч • Разход 12,3 л А98Н/100 км • Емисии CO2 293 г/км Цена ок. 388  000 лв.

Chevrolet Corvette C4

Двигател 8 цилиндъра, отпред надлъжно • Работен обем 5727 см3 Мощност 279 кВт (379 к.с.) при 6000 об./мин • Макс. въртящ момент 502 Нм при 4800 об./мин • Задвижване задно/6-степ. механ. трансмисия Д/Ш/В 4483/1804/1189 мм • Тегло (празен) 1485 кг (DIN) • Багажник 357 л •
0–100 км/ч 4,4 сек • Макс. скорост 279 км/ч • Разход 16,4 л А95Н/100 км •
Емисии CO2 390 г/км • Цена ок. 90 000 лв.

Извод

Не сме сигурни, кое е по-впечатляващо: това, че в началото на 90-те години Chevrolet създава това четириклапанно „бижу” или, че им трябваше време чак до днес, за да разработят отново модерен пърформънс V8-агрегат. За 35-годишен модел C4 ZR-1 предлага превъзходна динамика.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин