2024
Среща на поколения, които са същевременно еднакви и много различни. Тестваме двата единствени модела на Corvette с 4-клапанен V8-двигател и четири горно разположени разпределителни вала. C4 ZR-1 срещу новия C8 Z06
Познавачите на тема Corvette са наясно с това сравнение, но ако сте се занимавали още по-интензивно с историята на Corvette, ще видите в червената класика долу просто един C4.
В началото на 80-те GM разработва с много високи разходи четвъртото поколение на America’s only true sports car. И Chevy въобще дават всичко от себе си: двойни напречни носачи за предното откачване, петраменна задна ос. Много от компонентите са от алуминий, което прави C4 изненадващо лек и пъргав. Каросерията от фибростъкло е екстремно ниска и линейна, а предният капак Clamshell е култов.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Всичко това предизвиква радостно ликуване при създателите и голямо учудване при първите тестващи. Единствено по отношение на двигателя цари пъргавината на семейно комби с обичайните за онова време дървени тапицерии. Crossfire-L83 е използван за първата година на производство от C3, но и наследникът L98 не е най-темпераментният. Това в комбинация със заплахата от високотехнологичните суперавтомобили от Япония и хвърлената от страна на Chrysler с Dodge Viper, означава: C4 се нуждае от повече тяга под предния капак.
Затова нещата се нареждат през 1986 г, когато GM поема Lotus, тъй като консервативният смолблок V8-агрегат е със само една турбина за своите 400 к.с. За шефовете това не е достатъчно… Затова и към Хетел е изпратено поръчение за високооборотен атмосферен агрегат, а от Lotus не чакат подканяне: 5,7-литровият двигател е майсторско творение на двигателостроенето. 32 клапана, четири горно разположени разпределителни вала и 16 впръсквателни дюзи, осем от които се включват посредством втори ключ на арматурното табло. Едва тогава LT5 се сдобива с типичното си развъртане. Ако ZR-1 не се намира в режим Full engine power, се държи като спокоен V8 – над 3000 оборота не се случва кой знае какво. Когато обаче завърти допълнителния ключ надясно, водачът отприщва зрелище от съвсем друг вид. Над тази граница автомобилът се устремява вихрено напред, двигателят крещи за още обороти, а самите обороти крещят в такъв фамозен концерт от класически американски вид, само че с една октава по-високо от обичайното.
Шестте предавки на учудващо прецизната трансмисия на ZF трябва да се превключват със силата на цялото тяло и сега идва най-изненадващото: още в края на 80-те години са интегрирали екстра за пестене на гориво. Когато на комбинирания уред свети указанието One to four, втората предавка е блокирана и ZR-1 превключва директно на четвърта. Това не винаги е смислено, но от определен диапазон на оборотите този режим изчезва и човек може да превключи спортно на втора предавка. С това изненадите не приключват: ZR-1 има дори индикация с препоръка за превключване на предавките, тоест действително е пионер на тема икономия на гориво. И двете екстри не са създадени от екологични аспекти, а с цел избягване на обичайните по онова време наказателни данъци за много лакомите автомобили.
Във вътрешното пространство C4 също е перфектен пример за чара на 90-те години, преди всичко с новия интериор, въведен с ZR-1 и използван от 1991 г. също и в базовия Corvette. Заоблената централна конзола се простира вляво и вдясно от новия волан с въздушна възглавница и обхваща водача почти като новия интериор на C8. По онова време тестващите критикуват най-вече интериора на модела, но ако погледнем от днешна гледна точка, C4 е много по-модерен от Porsche 964/993, материалите също се усещат като много добри. Почти всички повърхности са меки, а кожата изглежда така, сякаш има да ни разказва безброй истории от доброто старо време. От времето, когато първият собственик на автомобила Боб от Невада е оставял зад себе си голям брой японски Coupé-та и 911.
Екстра, която този ZR-1 от 90-те години не е имал: серийната от 1991 г. система за тракшън контрол. Бутонът за системата е разположен вляво на волана над въртящия се превключвател за може би най-готините сгъваеми фарове на всички времена. Те всъщност не се отварят, а се завъртат на 162,5 градуса назад, когато светват. Те обаче могат да бъдат и проблем – с течение на времето пластмасовите механични части се износват и се разпадат – предлагат се обаче месингови резервни части, които могат да се монтират за няколко часа.
Защо са произведени само 6939 бройки ZR-1? През 1990 г. моделът е струвал 58 995 долара. Пакетът ZR-1 е бил с цена от над 27 000 долара. А от 1991 г. ZR-1 почти не се е различавал от обикновен Corvette, но е струвал с 85 процента повече (в Германия в началото почти 180 000 германски марки). Когато през 1992 г. се появява новият, разполагащ с 300 к.с. LT1 и сменя тромавия L98, ZR-1 остава без аргументи.
Така се налага да чакаме до 2022 г., за да пусне Chevrolet отново модерен V8-двигател в Corvette. Зад шофьорската седалка на C8 Z06 се намира 5,5-литров V8-двигател, атмосферен и с колянов вал от моторните спортове. Освен това има смазване със сух картер и още много съставки от моторните спортове. В Европа трябва да се задоволим с Бе-версията, тъй като европейският Z06 не може да носи хулиганския американски ауспух с четири централно разположени тръби – заради познатите ни директиви на Европейския съюз…
Продължете на следващата страница