2018
България е втора по брой регистрирани автомобили на глава от населението в Югоизточна Европа, разкрива доклад на SeeNews, изготвен от Цветан Иванов. От анализа, посветен на региона и галопиращия му растеж по отношение на продажбите на леки автомобили, става ясно, че България е втора след Словения по лични коли на глава от населението. У нас на всеки 1000 души се падат по 443 автомобила, докато в Словения (където само през миналата година са произведени близо 200 хил. коли) тази бройка е 531. Трета се нарежда Хърватия (374), а четвърта е Румъния (261). По отношение на ръста в продажбите обаче България успява да изпревари Словения. Все още „гъстотата“ на автомобилите ни е след тази на старите-членки на ЕС като Италия (601), Германия (566), Швейцария (524) и др. По данни от 2010 г., лидер по коли на глава от населението в световен план е „джуджето“ Сан Марино – с 1139 автомобила на 1000 души.
Докладът под името „Югоизточна Европа: новата гореща дестинация на автомобилния пазар“ разглежда региона като ключов за индустрията – не само заради разрастването му като пазар, но и заради водещата роля на автомобилното производство в Румъния, Словения и Сърбия. Не само в Румъния, но и в Югоизточна Европа като цяло компанията с най-голям размер на приходите е Dacia. FCA Srbija, която оперира завода на Fiat в западната ни съседка, пък е третата най-голяма компания в страната и първата по износ. Страни като нашата и Македония също придобиват все по-голямо значение – защото макар и без производство на цели автомобили, тяхната роля като производител на компоненти става все по-значима. По данни за 2017 производителите на автомобилни компоненти са общо 170 и в тях работят над 40 000 души. Фирмите от този тип са генерирали 4% от българския БВП за миналата година – а хубавото е, че много от тях планират разширяване на дейността си и разкриват работни места извън столицата.