2016
ДОБРЕ ДОШЛИ В КЛАСИКАТА: Audi срещу BMW, A4 срещу Серия 3. А в този случай: чисто нов срещу прясно обновен модел. В състезанието участват и британският предизвикател Jaguar XE и роднината на Audi Škoda Superb. Ясно е, че баварците няма да се дадат без бой – нито ще си помагат. А4 е по-свежо, отколкото изглежда на пръв поглед. Няма нищо общо с предишния модел – дори и един болт. Но дали двете изискани лимузини са си направили сметката срещу изгодния модел от Чехия? Škoda Superb е не само много модерна като техника, но и се е устремила към премиум класа със своите дизайн и излъчване – без обичайните за този сегмент солени цени. Да не забравяме и Jaguar. Той блести с изискания си имидж, както и с алуминиевата си каросерия, и с напълно новото поколение двигатели. Мощността е почти идентична: всички модели се задвижват от двулитрови дизелови мотори. Но кой ще се изкачи на най-високото стъпало на почетната стълбица? Няма да издаваме – но положението е много напечено…
4-то място – Jaguar Xe 20d
Силна страни: Успешен шпагат между спорт и комфорт, пъргав дизелов двигател, будна автоматична трансмисия.
Слаби страни: По-тесен от конкурентите, качеството на изработката и материалите не са на нивото на класа, високи цени.
ОЧЕВАДНО Е КОЙ Е СЛУЖИЛ ЗА ПРИМЕР ЗА ХЕ: BMW Серия 3. Тоест: Jaguar е с напречно монтиран двигател и задно задвижване. Но за съжаление мястото отзад не е изобилно. Атмосферата също е разочароваща: много от пластмасите изглеждат груби, качеството на изработката невинаги е на нивото на този клас. ХЕ се задвижва от чисто нов 2-литров дизел с мощност 180 к.с. – приятен и симпатичен агрегат, неособено нежен, но много пъргав. 8-степенната автоматична трансмисия на ZF работи жизнено, но не толкова перфектно като при BMW. Образецът се разпознава и при настройките на окачването. ХЕ впечатлява със забележителна управляемост и пъргавина, като в същото време вози спокойно и удивително уверено. В това отношение Jaguar не изостава от конкурентите си. Въпреки това остава на четвърто място – заради качеството на изработката и предлагането на място.
3-то място – BMW 320d
Силна страни: Мощен дизелов мотор, бърза автоматична трансмисия, много пъргава управляемост, модерна мултимедия.
Слаби страни: Отзад е тясно, леки слабости по отношение на комфорта на возене, качеството и гаранциите не отговарят на високата цена.
МЕЖДУ ДРУГИТЕ ТРИ НОВИ МОДЕЛА BMW Серия 3 изглежда като добър стар познат. Все пак актуалният вариант се произвежда от 2011 година – но наскоро премина през фейслифт. И това се усеща много добре. Серия 3 лежи на пътя доста по-стегнато. А това е свързано с понижаване на комфорта – Audi вози значително по-приятно. От друга страна, тези настройки ще допаднат на всички, които обичат по-спортния стил: Серия 3 се движи значително по-пъргаво. В картината перфектно се вписват и ръмжащият, но мощен 2-литров дизел и будната 8-степенна автоматична трансмисия. Също толкова типично за динамичното изживяване при шофиране на Серия 3 за съжаление е и скромното предлагане на място, най-вече отзад. Това едва ли ще подразни феновете, но води до отнемане на точки в настоящото сравнение. И не позволява на Серия 3 да победи в този тест.
2-ро място – Audi A4 2.0 TDI
Силна страни: Във върхова техническа форма, окачването и задвижването гарантират както комфорт, така и спортен дух.
Слаби страни: Визуална близост с предшественика – качествата на А4 не се забелязват веднага. Отзад е по-тясно от очакваното.
ПРИ ПРЕДСТАВЯНЕТО НА НОВОТО А4 имаше бурни дискусии по отношение на дизайна му. И наистина: въпреки че Audi определено не изглежда старо, на пръв поглед напредъкът не се забелязва. Но в интериора веднага ще видите дигиталния кокпит. Качеството на материалите и на изработката също е по-високо. Отпред единствено Škoda предлага повече място. А4 се задвижва от 2-литров TDI със 190 к.с., който се откроява с фините си маниери, работи подчертано тихо и се развърта много спонтанно. Новото А4 прави впечатление на доста балансирано и е подчертано хармонично. Благодарение на спортното окачване и регулируемите амортисьори (опция) то успява да постигне добър баланс между приятна стегнатост и фина возия. Страхотно е и новото, много информативно кормилно управление.
1-во място – Škoda Superb 2.0 TDI
Силна страни: Безкрайно много място, прилично качество на изработката, висок стил и оборудване на твърде изгодна цена.
Слаби страни: Окачването не е толкова балансирано като при Audi, дизеловият двигател с DSG е с подчертана слабост при потегляне.
ЕДНА ŠKODA НА ВЪРХА, пред Audi, BMW и Jaguar? Не се притеснявайте, не сме се объркали. С предлагането си на място Superb все пак взривява рамките на средния клас. Особено отзад, където конкурентите изобщо не могат да се мерят с нея. И въпреки че не й даваме точки за стил: непреходното и ясно оформление на интериора ни допада. Така че Škoda категорично е сред лидерите по отношение на дизайна и размерите. Това обаче не важи напълно за настройките на окачването. Да, за Superb вече се предлагат адаптивни амортисьори, но те не работят толкова фино като при Audi A4 например. 2-литровият TDI също ръмжи малко по-силно – явно е пестено при шумоизолацията. Така се постига изгодната цена. С важното за теста оборудване Škoda не е особено евтина – но е много по-изгодна от BMW. И напълно заслужено печели първото място.
Извод
Изненада в средния клас: ние очаквахме, че новото А4 ще изпревари подобреното BMW Серия 3. Но не и че Škoda ще изпревари и двата модела и ще се класира на първото място. И това се дължи не само на изгодната цена – „чехът“ печели и в другите раздели. Jaguar XE не може да достигне това високо ниво, въпреки че е една наистина освежаваща алтернатива.