2022
Новият Kia Sportage дели една и съща платформа с Hyundai Tucson. И двата модела се управляват идентично, разликите са в детайлите. Кой от двата събратя по концерн ще се справи по-добре? Ще разберете от теста на AUTO BILD.
Обичате да натискате? Тогава си купете Hyundai. Ако пък сте почитател на въртенето, то тогава за вас е Kia. Става дума за превключването на предавките в новия Sportage и Tucson. В Sportage трансмисията се управлява посредством малък въртящ се превключвател на централната конзола, докато при Tucson два бутона определят посоката, в която се превключват предавките. Подобно е положението при климатизирането или при избора на режими на движение – малка разлика при изпълнението на бутоните и при разположението на символите.
Sportage и Tucson с двойно задвижване и мек хибрид
Всичко е само въпрос на вкус? Би могло да се разглежда и по този начин. Зад бутоните и лампите в двата автомобила се случват едни и същи неща. И в двата модела работят 7-степенна автоматична трансмисия, а двигателят е един и същ 1,6-литров. 48-волтов пакет за мек хибрид подпомага 4-цилиндровия агрегат чрез стартер-генератор. А електронно регулирана система за двойно задвижване разпределя мощността към двете оси. Техническата архитектура на двата „корееца” е идентична – Kia Sportage и Hyundai Tucson са близнаци. Кой от двамата азиатци се управлява по-добре? Никой – тук цари паритет! След нашия сравнителен тест можем да кажем, че няма съществени разлики при шофирането на двата корейски SUV-а.
И в двата автомобила работи 1.6-литров турбомотор – принципно сдържано, а при голямо натоварване ръмжащо. При максимална мощност двигателят става много шумен и напрегнат. Трансмисията на двамата „корейци” също можеше да си върши работата малко по-прецизно. Бързите преходи не стават плавно. При резки ускорения предавателната кутия с два съединителя реагира малко сдържано на смяната на предавките. Както Sportage, така и Tucson реагират с леко забавяне на команди кикдаун.
Въпреки идентичното си тегло, двата модела се различават в някои дисциплини. При ускорението например Kia Sportage (ниво GT-Line) леко изостава (десети от секундата). А при спирането Hyundai се представя по-лошо. За разхода на гориво можем да кажем, че е голям и при двамата, като въпреки идентичните гуми и тегла Kia е минимално по-икономична. Управлението и на двата модела е директно.
Комфортно окачване и голям брой асистиращи системи
И двата SUV-а предават безгрешно мощността си върху пътя. Посредством бутон можете да блокирате средния диференциал – за постоянно разпределение на мощността от 50:50. Както Sportage, така и Tucson не возят твърдо заради меката настройка на амортисьорите си. Единствено широките гуми возят малко по стегнато. В бързите завои си проличава осезаемото странично накланяне. Въпреки това и двата модела правят впечатление на стабилни и не люлеещи се. И в двата SUV-а голям брой асистенти улеснява ежедневието на водача. Образцово лесно и ефективно работи асистентът за мъртвата зона. Посредством камери в страничните огледала в кокпита се възпроизвежда картина. Малките индикатори (сред тях и скоростормер и оборотомер) могат да се променят.
Докато в Kia имаме на разположение доста техническо изображение, пред водача в Hyundai има една подчертано цвета графика – макар, че и двата графични модула се четат добре. Също така с минимална разлика: Kia използва двойна, реагираща на допир, лента, а тук водачът трябва да избира между управление на климатика и реда с бутони за мултимедията. При Hyundai изпълнението е по-прегледно, тъй като решението е по-конвенциално. Идентичност има и при въпроса за багажното отделение. 562 литра побира товарният отсек на Sportage, а в Hyundai се побират почти 15 повече. Затова пък Kia има плюс при полезния товар: в раздела за качества това ѝ носи само една точка повече. Под стабилния под на багажника има дълбоки гнезда, а здравите куки помагат за фиксирането на тежки товари. Макар и със съответното тестово оборудване накрая Kia да е по-скъпа, в базовия Sportage ще получите повече за парите си. Освен това Kia предлага седем години гаранция, докато Hyundai – „само“ пет.
ИЗВОД
Те на практика се управляват идентично, като и двата модела са сигурни, различавайки се минимално във всекидневието. В малък на брой детайли – най-вече управлението – открихме дребни неща, които са по-скоро въпрос на вкус. Стриктно обръщайки внимание на точките, видехме победителя в лицето на Kia.
Първо място с 541 от 800 точки: Kia Sportage 1.6 T-GDI 48V AWD
Страхотни пътно поведение и комфорт. Недостатък: ненужно големия разход на гориво.
Второ място с 538 от 800 точки: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V AWD
Страхотни: виж Kia. Недостатък: сравнително голям разход на гориво, не особено голяма гаранция.