2019
КОМАРИ, пчели, скакалци и други – през топлите дни предното стъкло на автомобила се превръща в колекция от всякакви насекоми. Когато температурите са високи, достатъчно е само малко пътуване по магистралата или междуградския път и върху предното стъкло се събират малки животинки от всякакъв вид. Като прибавим към тях праховите частици и твърдите частици от дизеловите автомобили без филтър, се получава така наречената от специалистите хидрофобна мърсотия. Така върху стъклото ви се образува запечатан слой, който пречи на видимостта и се превръща в риск – особено при дъжд. Тогава чистачките го размазват. Макар и да изчезва бързо, при следващото движение на чистачката се появява отново и влошава видимостта – като особено през нощта заслепява при насрещно идващ автомобил.
КАК ТЕСТВАХМЕ
В лабораторията на тестовия ни партньор GTÜ направихме опити върху предно стъкло на автомобил с градска мърсотия и наслагвания от насекоми. Вентилаторите симулираха насрещния вятър. Компютърна програма управлява циклите на почистване и нанася точно дозирани количества продукт върху стъклото. Почистването се документираше от видеокамера. Резултатът бе оценяван от програма за обработка на снимки. Освен това тестващите оценяваха отделните критерии като упътване, миризма, боравене и отражение върху лака и пластмасите.
Тези ефекти се предотвратяват от специални летни течности за почистване. За разлика от зимните течности, които са оптимизирани най-вече за отстраняване на солта, продуктите за лятото се грижат за премахването на насекомите и хидрофобната мърсотия. За през лятото тенденцията е към големи съдове, в които течността за чистачки вече е разредена и приготвена от производителите. Тези готови смеси са най-вече удобни: купувате и сипвате. Концентратите пък изискват разреждане. Принципно те са значително по-евтини, но трябва да ги смесите с вода в точно съотношение, преди да ги изсипете в резервоара за течност за чистачките.
Как обаче се улучва точното съотношение? Освен това готовите смеси се правят с омекотена вода без соли. Ако сипете водата от лейките на бензиностанцията, рискувате да си осигурите неособено чиста основа за сместа. Когато през есента и пролетта се смесят зимна и лятна течност, омекотената вода стабилизира течността и пречи на образуването на варовик, който да повреди дюзите. Друго предимство на готовите продукти: те са по-устойчиви и могат да останат неограничено дълго в системата за почистване. Концентратите също са консервирани за дълго съхранение, но само в малкото шишенце. Когато бъдат разредени, тяхната годност в резервоарчето се променя до максимум 3 месеца. Затова е по-добре тези смеси от концентрат и вода да бъдат изразходвани по-бързо. Иначе течността може да се сгъсти и да увреди дюзите. Според нас съществуват достатъчно на брой причини, тези вече готови течности за почистване да бъдат проверени. AUTO BILD купи заедно с дружеството за технически надзор (GTÜ) десет различни течности за чистачки (летни) от бензиностанции, строителни супермаркети и специализирани магазини за автомобилни части. Литър готова смес струваше между 1 и 7 лв. Радостното е, че само един продукт получи оценка „относително препоръчителен“, четири течности бяха „препоръчителни“ и пет кандидата завършиха с оценка „много препоръчителен“. За сравнението използвахме и концентрат в съотношение 1:100 от премиум лигата. Той получи 81 точки и оценка „много препоръчителен“.
Имаше обаче голяма разлика при цените: най-добрата готова смес струваше около 5 лв./литър, докато собственоръчно направената течност от концентрата – 75 стотинки на литър.
ИЗВОД
Скъпо значи добро? Вярно е, но и по-евтините средства за почистване също вършат работата си доста прилично. Затова: сравнявайте цените и нашите резултати от теста.