2022
В продължение на близо 60 години Porsche 911 е било изпитвано до границите на възможностите както на пистата, така и на открития път. Сега се пише нова глава; уникална двойка експериментални спортни автомобили 911 се тестват там, където няма пътища, където въздухът е разреден, където температурата е далеч под нулата и дори растителният свят не може да оцелее.
Екип, воден от участника в състезания по издръжливост и приключенеца Ромен Дюма, се е заел да изследва границите на 911 и е избрал едно от най-трудните места на земята за начало на приключението – стръмните склонове на Охос дел Саладо, Чили, най-високия вулкан в света.
Първият тест на отбора и автомобилите вече се състоя. В резултат на това Porsche 911 се превърна в един от малкото автомобили, които някога са достигали такава голяма надморска височина.
В изследването до 6007 метра, 911 – с Ромен Дюма зад волана, поема по дръзки наклони и ледени полета, които тестват способностите както на автомобила, така и на екипа при температури около -30°С и с половината от наличния кислород във въздуха в сравнение с морското равнище. Непроходими стени от сезонен сняг и лед високо близо до върха станаха крайния предел на изпитването и показаха на какво са способни автомобилите в екстремни условия. Засега обаче тестът е завършен – и екипът е въодушевен от преживяването.
„Това беше наистина запомнящ се и специален момент на място, което е едновременно красиво и брутално – предполагам, че единствените машини в света, които са били по-високо от нас днес, са самолетите! За отбора и автомобила това е свързано с учене – и съвсем естествено автомобилът се оказва здрав и пъргав. Бяхме взискателни към себе си и наистина го хвърлихме в дълбокото за първия му тест, но той се чувстваше в свои води“, каза Ромен Дюма, водач на 911 и лидер на отбора. „Изпитваме огромно уважение към тези, които са стигнали по-високо. Никой не е виждал толкова много лед и сняг към върха на вулкана, но въпреки това се изкачихме на над 6000 метра до мястото, където стените от лед и сняг означаваха, че не можем да отидем по-далеч. Наистина се гордеем с това, което автомобилът и екипът постигнаха при първия си опит – надяваме се, че можем да разчитаме на много повече приключения в бъдеще.“
Д-р Франк-Щефен Вализер, вицепрезидент, Цялостна архитектура и характеристики на автомобилите в Porsche AG, възлага проекта на главния си инженер за Porsche 911, Михаел Рьослер
„Беше магическо да се изгради 911 такъв, какъвто светът никога не е виждал – което стана възможно с малък екип от инженери ентусиасти. 911 вече се е доказал на пистата и, разбира се, на пътя. С този проект пренасочваме фокуса към местата, където няма пътища“, каза Рьослер, директор на пълната моделна линия 911. „Тестването на нашите теории означава да намерим възможно най-суровите условия, за да видим как се справяме – и на най-високия вулкан в света ние успяхме.“
В основата на всеки автомобил е 911 (тип 992) Carrera 4S, оборудван с фабричен турбо боксерен 6-цилиндров двигател, развиващ 443 к.с. при стандартни условия, и оригиналната 7-степенна механична трансмисия. Самият 911 се оказа отлична основа, благодарение на комбинацията от здрава, но олекотена конструкция на шасито, късо междуосие, достатъчно мощност и способност да се справя добре с изключително големи надморски височини. С тази отправна точка инженерите от изследователската и развойна база на Porsche във Вайсах, близо до Щутгарт, работят в тясно сътрудничество с Romain Dumas Motorsport, след което оставят съчетаните си творчески сили да се развихрят, докато подготвят автомобила за специфичните изисквания на планината.
Двата автомобила първоначално са оборудвани с клетки за защита при преобръщане, седалки с въглеродни влакна и предпазни нагръдници, за да отговорят на изискванията за безопасност, които такъв проект изисква. След това са добавени портални оси, за да се увеличи пътният просвет (вече 350 мм). Новите, по-ниски предавателни отношения позволяват прецизно, деликатно отваряне на дроселната клапа при ниска скорост и работят добре с големите, новомонтирани офроуд гуми. В допълнение, автомобилите са оборудвани със специална олекотена, но изключително здрава, защита под каросерията от арамидни влакна, за да се позволи плъзгане над скалите.
Добавено е устройство, наречено Porsche Warp-Сonnecter. Първоначално проектирано за моторните спортове, то образува механична връзка между четирите колела, за да позволи постоянното им натоварване, дори когато шасито изпитва крайноизместване на колелата– допринасяйки за максималнатяга. Използвани са ръчни блокажи на диференциала с възможност за превключване, заедно с усъвършенствана система за кормилно управление по електрически път. Накрая в предната част на автомобила е добавена лебедка, заедно с преработена каросерия, за да се осигури място за широките 310 мм офроуд джанти и гуми. Охладителната система също е трябвало да бъде преместена нагоре, за да се позволи на автомобила да се справя с по-екстремни офроуд участъци без опасност от повреди. Като финален щрих каросерията е завършена с две отличителни одежди – едната със същото цветово решение на Porsche Motorsport, което краси състезателния 963 в категория LMDh, а втората на тема 911, проектирана от дизайнерския екип във Вайсах. „Преди повече от 30 години екип от инженери на Porsche монтира четириколесно задвижване на 911, за да проучи „Ами ако?“ – и съм горд, че това естествено любопитство и стремеж сред инженерите да изследват границите, да тестват нови идеи и преди всичко да вдъхновяват, е живо и в добра форма“, казва Вализер. „Проекти като този са жизненоважни за това кои сме ние в Porsche. Когато започна своето пътуване, екипът буквално се насочи към небесата. Това е първото, както се надявам, от още много приключения.“