2023
Известният Mercedes на Ники Лауда ще бъде продаден на търг: историята на 190 E 2.3-16, с който само Айртон Сена успя да го победи.
В продължение на седем години преди смъртта си през 2019 г. Ники Лауда бе председател на Надзорния съвет на доминиращия отбор на „сребърните стрели” от Формула 1. Известният Mercedes на Лауда в никакъв случай не е един от служебните автомобили на австриеца – тази чест се пада на един Mercedes 190 E 2.3-16 от 1984 г.
С него Лауда – както и много други звезди от света на Формула 1 – минава по пистата Нюрбургринг по време на откриването ѝ след преустрояването.
За празненствата с помощта на Mercedes е замислено нещо специално: автомобилни легенди като Сър Стърлинг Мос, Джак Брабъм, Джоди Шектър или Джеймс Хънт участват на 12-ти май 1984 г. заедно с известни настоящи (по онова време) пилоти от Формула 1 – сред тях Айртон Сена, който прави своя дебют само няколко седмици преди това.
В състезанието със специално преработения за спектакъла Mercedes 190 E 2.3-16 бразилецът оставя всички зад себе си и печели състезанието от 12 обиколки на лек дъжд. Единственият му съперник в този ден на Нюрбургринг е Лауда: въпреки, че стартира 14-ти, той финишира втори само на 1,38 секунди след Сена.
Mercedes-ът на Лауда се продава на търг
Почти 40 години по-късно легендарният Mercedes на Лауда от така нареченото „Race of Champions“ се продава на търг: автомобилът на втория Лауда, както и на първия Сена, са не само уникални, но в оригинално състояние, затова и цената им няма да е никак малка.
Между 800 000 и 1 000 000 лв. е стойността на Mercedes-а на Лауда в днешно време според експерти, като през 2016 г. автомобилът е подписан от своя известен пилот. Дълго време автомобилът е бил собственост на шефа на Hugo Boss Йохен Холи, а последно е бил притежание на Iseli Collection в Швейцария. Именно там – в Сейнт Мориц – ще бъде продаден на търг на 15-ти септември от аукциона къща RM Sotheby’s .
Въпреки второто място зад Сена през 1984 автомобилът носи късмет на Лауда: макар че австриецът се класира на четвърто място на Гран При на Нюрбургринг, докато съотборникът му от McLaren и единствен съперник Ален Прост печели състезанието и скъсява дистанцията в класирането на 3,5 точки, в Ещорил на Лауда му е достатъчно и второто място зад Прост: с половин точка преднина Лауда успява да извоюва титлата – и до днес това е най-оспорваният сезон в историята на Формула 1!

