Най-старият шофьорски празник Спасовден се отбелязва още от началото на ХХ век. Той е тясно свързан с традицията на българското автомобилно наследство, а през 1989 г., благодарение на група ретро ентусиасти, честването му беше възобновено след 45-годишно прекъсване. Днес това е не само най-старият, но и най-големият празник на любителите на исторически автомобили и мотоциклети в България. Провеждането му винаги се подготвя с голямо желание и ентусиазъм, и се очаква с нетърпение, както от многобройните колекционери и реставратори, които показват най-новите си придобивки, така и от хилядите любители на автомобилното минало. Той е притегателен център и за всички гости и чуждестранни туристи, които и тази година отново бяха приятно изненадани от мащабите, разнообразието и атрактивните исторически превозни средства, част от които се показват за първи път пред публика.
Това е едно от най-дълго провежданите (почти) без прекъсване културни събития в новата история на България и днес без преувеличение може да се определи, като един от значимите културни символи на столицата. Проследяването на неговата еволюция може най-точно да онагледи качествените и количествени промени, които настъпиха през годините – от трудните времена на изолация и липса на информация преди повече от три десетилетия, до днес, когато възможностите за купуване, продаване, внос от чужбина, поддръжка и възстановяване са почти неограничени във всеки един аспект.
На Спасовден все още участват хора, които помнят първия в новата ни история ретро парад от 1989 г., проведен няколко месеца преди официалното създаване на БАК „Ретро“. Много от тях са били и продължават да бъдат тясно свързани, не само с развитието на ретро движението, но и с отговорностите на клубното председателство. Благодарение на техните усилия за сплотяване и подкрепа на нашата ретро общност, историческите автомобили и мотоциклети, които виждаме днес са на световно ниво, като исторически статут и прецизност на реставрацията.
Тазгодишното издание на Спасовден ще бъде запомнено и с две важни промени. Първата от тях е че събитието за първи път не се състоя на пл. „Александър Невски“, както е по традиция, а на пл. „Княз Александър I“, но това е временно решение, наложено поради ремонт. Втората и по-съществена промяна е, че отскоро Български автомобилен клуб „Ретро“ вече има нов председател. Това е Владимир Димитров, основател и дългогодишен председател на САРК „Авангард“, добре известен в ретро средите със своята всеотдайност, инициативност и спортсменски дух. Пожелаваме успех на новия управителен съвет на БАК „Ретро“ и очакваме с нетърпение следващото издание през 2024 г., което със сигурност ще бъде още по-интересно и атрактивно.
НАГРАДИ
Голямата награда, Купата на Столична Община
Ретро музей „Златен Рожен“, Buick 40 Special от 1958 г.
Купа на БАК РЕТРО
Николай Иванов с Alfa Romeo Duetto от 1967 г.
Награди на Политехнически Музей
Борис Иванов със Citroën DS от 1966 г.
Хард Груп Илиев с Volkswagen Karmann Ghia от 1966 г.
Иво Михайлов с Wartburg 311 от 1964 г.
Антон Костадинов с Mercedes-Benz 180D от 1954 г.
Цветан Петков с Москвич 408 Турист от 1966 г
Лъчезар Бешков с Škoda 1000 МВ от 1968 г.
Купа на Авангард класик клуб
Павлин Иванов с Chevrolet Impala
Награда за мотоциклет
Красимир Чолаков с MZ RT 60
Специални награди
Константин Георгиев с Renault Celtaquatre от 1936 г.
Аксел Трангбаек с Нимбус Бъмбъл Бий от 1937 г.
Ваня Гюдерова с Austin Princess от 1951 г.
Денис Костов с DKW IFA от 1952 г.
Антон Костадинов с Mercedes-Benz 180D от 1954 г.
Мая Миланова с ВАЗ от 1987 г.
Славейко Манджуков с BMW 2002 от 1976 г.
НСО със ЗИЛ 115 от 1983 г.
Станимир Минков с Lancia Coupe Executive от 1984 г.
Стоян Рътков с Trabant 601 С от 1987 г.
Награди на Фертан България
Борис Иванов със Citroën DSот 1966 г.
Иво Михайлов със Wartburg 311 от 1964 г.
Петър Сотиров със Волга ГАЗ 24 от 1986 г.

























