Спад при дизелите, ръст при СО2


10
апр.
2018

По отношение на борбата с СО2-емисиите миналата година производителите на масови модели автомобили са се представили по-лошо от тези на премиум марки. Този резултат е тревожен с оглед на факта, че след по-малко две години в сила влизат по-строгите стандарти за емисиите в ЕС. Средните емисии на въглероден диоксид във флотилиите на топ 10 масовите марки за 2017 са се вдигнали до 113,8 г на км – което е с 1 г повече от средното за 2016, показва докладът на JATO Dynamics. На въпросните 10 производителя се падат 58% от продажбите в 23 европейски държави, станали обект на изследването. При топ 10 премиум брандовете спадът е само в рамките на 0,1 г/км. Като цяло флотилията в Европа отбелязва ръст от 0,3 г/км до средно 118,1 г/км – а това означава край на тенденцията от постоянен спад на СО2 за последните 10 г. До 2021 г. средното ниво при новите автомобили трябва да падне до 95 г/км. Който не успее да постигне тази цел, ще бъде принуден да плаща глоба от 95 евро на кола – т.е. производителите са застрашени от загуби в размер на стотици милиони. Причините за увеличените емисии се дължат основно на два фактора: първо,намаляването на продажбите на дизели, които отделят по-малко въглероден диоксид от аналогичните бензинови агрегати, и второ – ръст в реализациите на SUV-ове и кросоувъри, които са по-тежки и с по-лоша аеродинамика.

Пред Automotive News Europe Фелип Муньоз, анализатор на глобалния автомобилен сектор от JATO Dynamics, казва, че спадът в СО2-емисиите за последното десетилетие се е дължал предимно на дизелите, и напомня, че през 2007 средната стойност за европейската флотилия е била 159,1 г/км. Спадът в търсенето на дизели не съответства на ръста в продажбите на коли с иновативни задвижвания като електромобили и хибриди, тъй като потребителите не са уверени в качествата на новите технологии и имат своите притеснения от липсата на развита мрежа от зарядни станции. Така купувачите предпочитат да се преориентират към бензинови модели, които средно през миналата година са генерирали 123,4 г вълероден диоксид на км (за сравнение при дизелите – 117,9 г/км).

При масовите марки спад на СО2 за 2017 регистрират само Fiat и Toyota. Именно японската компания, която се фокусира върху хибридите и ще спре да продава дизелови модели до 2019, за Муньоз е най-добрият пример за следване. Със 101,2 г/км Toyota измести миналогодишния лидер Peugeot. Французите „пострадаха” заради сериозния интерес на клиентите към SUV-овете 3008 и 5008. Успехът на Fiat се дължи на реализациите на дизеловото Tipo – но липсата на електромобили и хибриди в гамата на италианците поставят бъдещото им развитие под въпрос. При премиум марките най-добре се представят BMW (-1,3 г/км, до 121,8) и Porsche (-8,3 г/км, до 177,7).

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >