Ретро » София 2.0 RSL: смелостта да правиш спортен автомобил през социализма

София 2.0 RSL: смелостта да правиш спортен автомобил през социализма

1611
2021

Повечето хора които са имали възможността да работят или да контактуват с инж. Велизар Андреев са единодушни, че той е една от най-интересните, но и особено противоречиви личности в автомобилния живот на България през последния половин век. Неговият опит да конструира и произвежда спортен автомобил в годините на социализма е откровено еретична проява, която предизвиква невиждана съпротива, простираща се от тесния кръг на професионалните среди до върховете на властта. Съвременниците на инж. Андреев са разделени на малка група от непостоянни съмишленици и огромна (в повечето случаи анонимна) армия от заклети врагове.

Идеята за подобен проект занимава Велизар Андреев още от 1979 г., когато по негова инициатива е създаден НИПК Клуб “София”, в който свободно започват да се разискват идеи за разработката и производството на български спортен автомобил. Въпреки това би могло да се каже, че истинските интереси съпътстват нашия инженер още по рождение, а като отправна точка на професионална му биография могат да се посочат най-ранните му детски години…

След като завършва МЕИ, Велизар Андреев постъпва на работа в трамвайния завод “6-ти септември”, където изкачва цялата йерархическа стълбица, започвайки от конструктор, след това става ръководител на група и най-накрая се издига до длъжността главен инженер на завода.

През 70-те години започва и неговата преподавателска дейност, която обхваща различни професионални учебни заведения в София. В края на 70-те години именно със съдействието на ученици от Механотехникума и няколко инженери от “6-ти септември” той започва работа върху първия прототип на спортен автомобил тип “Бъги”. Завършеният модел е показан през октомври 1981 г. по време на ежегодната изложба на ТНТМ (съкращение от популярното в онези години движение за “техническо и научно творчество на младежта”) на територията на Пловдивския панаир.

През есента на 1985 г. отново в Пловдив е показан и първият прототип на спортната “София”, боядисан във винено-червен металик. Той е изработен от учреденото през 1984 г. от инж. Андреев и още няколко души, Инженерно-внедрителско стопанско дружество “Авангард”, чиято основна цел е максимално да ускорява внедряването в производство на всички стойностни продукти и изобретения, създадени по линия на ТНТМ. През 1986 г. на същия принцип е основано и дружеството “Авангард-Кар”, чиято основна дейност е свързана със серийното производство на спортните автомобили “София-Б”, като първоначално се е предвиждало техният тираж да достигне до 200 броя годишно. Пак през 1986 г. автомобилът е представен на няколко изложби на самоделни возила в СССР, което е широко отразено от съветската преса.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин