Новини » Смяна вместо зареждане: този SUV се движи с водородни капсули

Смяна вместо зареждане: този SUV се движи с водородни капсули

3005
2022

Дали това не е водородната революция? Старт-ъп-ът Namx и дизайнерското студио Pininfarina представят SUV със сменящи се капсули като патрони за газирана вода!

Паоло Пининфарина лично разкрива тайната през тази сутрин.  Италианското дизайнерско студио от Торино е разработило заедно с френския старт-ъп Namx революционен водороден SUV. Или поне шефовете на двете фирми го намират за сензационен.

Pininfarina и Namx са работили по проекта в продължение на четири години. Особеното на този SUV: освен обикновен резервоар за водород, той разполага и с шест сменящи се капсули с водород. Техниката малко прилича на тази на машините за газирана вода. „Наричаме го HUV, тоест Hydrogen Utility Vehicle“, казва шефът на Namx Фаози Анаях.

С водород като гориво и решението с капсулите водачите си възвръщат свободата на придвижване, каквато не може да им предложи един електромобил, звучи аргументът на мениджъра на Namx. Общият пробег на SUV-а с горивна клетка е 800 километра, обещават създателите му.

Namx ще стартира от около 130.000 лв.

Следващата стъпка на проекта е създаването на годен за движение прототип. Производството би могло да стартира през последното тримесечие на 2025 г., а в зависимост от оборудването си HUV-ът ще струва между 130.000 и 190.000 лв.  

Базовата версия ще разполага с 300 к.с, ще вдига 200 км/ч и ще спринтира от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. Версията с двойно задвижване е планирана с 550 к.с., 250 км/ч максимална скорост и спринт от 4,5 секунди то темпо 100.

Мароко като възможно място за производство

Плановете са амбициозни. През 2021 г. в целия свят са продадени  15.500 водородни автомобила – това са 84 процента повече в сравнение с миналата година, но все още са твърде малко. От Namx обявяват, че зад гърба им стоят инвеститори, а помощ им оказват известни специалисти.

Къде ще бъде евентуалното производство на Namx-HUV, все още не е уточнено. „При всички положения ще бъде европейско-африкански проект“, казва Мустафа Мокас, който при Namx се грижи за финансирането и който също като CEO-то е с марокански корени.  „Мароко е възможност за производството, там вече имат опит с автомобилостроенето, а разходите за възнаграждения са по-ниски в сравнение с тези в Западна Европа.“ Разговори обаче в додят и с германски доставчици.

„Идеален за Африка“

Старт-ъпът вече е променил името на модела. Преди Namx е означавал „New African Mobility Exploration“. Междувременно African е заменено с Automotive. При все, че Паоло Пинифарина на мнение, че шансовете на модела за африканския континент са повече от добри.

„Така автомобилът е идеален за Африка“, казва дизайнерът. За появата на автомобила на пазара обаче са необходими инвеститори. Мустафа Мокас казва: „Необходими са ни общо 530 милиона евро.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

ƒ