2022
ПРОДЪЛЖИ МАЛКО ПО-ДЪЛГО НАИСТИНА. Изцяло електрическото Zoe се предлага от 2013 г., а VW ID.3 – от 2019. Сега Renault наваксва и пуска Mégane E-Tech Electric – конкурент на ID.3.
E-Tech е базиран на чисто новата платформа CMF-EV на Renault-Nissan-Mitsubishi и се появява с два варианта на задвижване със 130 и 218 к.с. Има също така и два варианта на батерията – с капацитет от 40 кВтч за пробег от 300 километра и с капацитет от 60 кВтч за изминаване на до 450 километра (WLTP). Използваната батерия е литиево-йонна NMC (никел, манган, кобалт), която съдържа повече никел и по-малко кобалт. В зависимост от версията зареждането става със 7,4 кВт, 22 кВт и максимум със 130 кВт постоянен ток.
Дали дизайнерите на Renault са свършили по-добра работа от тези на VW? Въпрос на вкус. Според нас електрическият Mégane притежава красива външност и вълнуващи детайли. Отпред е с тесни фарове, Z-образни LED дневни светлини и златисти панели в бронята. Линията на прозорците преминава типично за Сoupé назад, като дръжките на предните врати са прибрани, а тези на задните – скрити в задните колони. В задницата има преминаваща по цялата широчина светлинна ивица. Кокпитът е доминиран от двата монитора – 12,3-инчов за уредите и 12-инчов във вертикален формат за мултимедията. Системата се нарича OpenR, работи с Android и реагира на управление чрез „Hey Google“ за регулиране на редица функции. Сред тях са услугите на Google Maps, Assistant и Play.
За почитателите на Apple: Apple CarPlay също може да бъде интегрирана. Отпред предлаганото място е прилично, но отзад палачинката се обръща. Тук е малко тесничко. Това, разбира се, не е причина да не купувате Mégane, но обещанието на електромобилите, че предлагат място за следващия по-голям клас, тук не е спазено. Багажникът побира 440 литра, докато в ID.3 – само 385. Нашият тестови Mégane бе оборудван с батерията с капацитет 60 кВтч. Така собственото тегло на модела е 1624 килограма. В комбинация с 218-те конски сили на електромотора получаваме резултат от пъргаво пътно поведение, почти доближавайки се до GTI. За спринта от 0 до 100 км/ч от Renault обещават 7,4 секунди, а максималната скорост е ограничена на 160 км/ч. Както и при конкурентите степента на рекуперация се регулира посредством лостчета на волана. При това функционира много добре.
Освен това се предлагат типичните режими на движение: Eco, Comfort, Sport и Individual – предполагаме, че повечето ще заложат на Comfort, което в никакъв случай не намалява удоволствието от шофирането. Управлението реагира бързо и изненадващо директно – но някак си остава нечувствително. Моделът ще стартира в Европа през март 2022, като поръчки може да се правят от февруари. Тогава ще станат ясни и цените. Те ще се ориентират по тези на VW ID.3., който с батерия с капацитет 58 кВтч започва от 72 854 лв.
Teхнически данни: Renault Mégane E-Tech EV60
Двигател електрически, синхронен • Мощност 160 кВт (218 к.с.) • Макс. въртящ момент 300 Нм • Капацитет на акумулатора 60 кВтч • Макс. мощност на зареждане 130 кВт Д/Ш/В 4,21/1,77/1,50 м • Междуосие 2,70 м • Тегло (празен) 1624 кг Багажник 440 л • 0–100 км/ч 7,4 сек • Макс. скорост
160 км/ч • Пробег 450 км Разход 16,1 кВтч/100 км Цена н. д.
Извод
Харесвам дизайна на новия електрически Mégane – както и техниката му. С правилната цена и с подходящото оборудване това Renault не отстъпва на своя конкурент VW ID.3.