Сливането на PSA и FCA: новата Вавилонска кула?


4
февр.
2020

Е сега вече е факт! Търсенето на подходящ партньор на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) според злите езици бе по-дълго и най-вече по-тягостно от Брекзит. Всъщност Fiat можеше вече да е само част от автомобилната история, ако Серджо Маркионе не бе направил през 2008 година сделката на живота си. Вследствие на глобалната финансова криза Chrysler/Jeep се бяха озовали на ръба на пропастта, след което благодарение на изкусни преговори легендарният щатски концерн се оказа едва ли не за без пари в ръцете на италианците.

Американците изненадващо бързо се завърнаха в зоната на печалбите, докато в Европа бизнесът продължи да се свива.
FCA се оказа булката, която сякаш всички бяха нарочили за потенциален беглец. Погледнат в своята цялост, концернът определено не изглеждаше атрактивен. Видимо за всички бе слабото му представяне не само на Стария континент, но най-вече в Азия. Амбициозната моделна политика на мениджмънта не вдъхваше очакваното доверие в потенциалните инвеститори. Факт е, че на покойния вече Серджо Маркионе почти винаги се удаваше да представя резултатите от дейността на компанията си в положителна светлина, но анализаторите не се уморяваха да обясняват, че FCA има успех единствено в Америка.

Така опитите за сливане с General Motors, Opel, PSA и на по-късен етап с Renault-Nissan винаги увисваха във въздуха. Легендарният Фердинанд Пиех, вече също покойник, прояви желание да сграбчи бялото месо от кокошката, като предложи изкупуване само на Alfa Romeo и Ferrari, но за щастие в Торино не го бяха закършили чак толкова, че да раздробяват концерна. След изненадващата смърт на Маркионе през миналата година италианската преса съобщи на публиката, че основният акционер във FCA, семейство Аниели, е твърдо решен бързо да се оттегли от автомобилния бизнес. Съответно върху ръководството на компанията се стовари в още по-голяма степен задачата за намиране на купувач. Разговорите с PSA според посветени са били в доста напреднала фаза, когато везните изведнъж се накланят към Renault-Nissan. Според запознати Карлос Таварес определено не е бил щастлив от новата ситуация, но верен на търговския си нюх, останал поне външно спокоен. Подготвителната работа била свършена и просто трябвало да се изчака подходящият момент.

Всъщност актуалната ситуацията прозира през разпределението на постовете: Джон Елкан, шеф на италианците, ще ръководи Надзорния съвет в новата обща структура, докато Карлос Таварес ще отговаря за оперативната дейност. С други думи – ще кара влака. Погледнато през борсовата стойност на двете компании, PSA се оценява на 46 милиарда, а FCA на 40 милиарда лева.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >