2021
Първото събиране на собственици на исторически превозни средства беше организирано през пролетта на 1989 г., непосредствено преди началото на демократичните промени. В края на същата година беше учреден Българският автомобилен клуб „Ретро“, който през последните повече от три десетилетия продължи тази традиция и се утвърди като основополагаща структура в средите на българските ретро любители, колекционери и реставратори на исторически автомобили и мотоциклети. До 2019 година ежегодното събиране в първата събота след Спасовден, който е и патронен празник на клуба се провеждаше без прекъсване. Единствено през миналата година, поради сложната епидемична обстановка у нас и в световен мащаб проявата беше отменена, но можем да се надяваме, че това ще бъде и единственото изключение в историята на клуба.


Проведеният на 12 юни 31-ви ретро събор привлече рекорден брой участници от цялата страна и предизвика интереса на хиляди любители на авто-мото класиката. За разлика от първите, скромни като мащаб издания от началото на 90-те години, с течение на времето започна да се обособява едно естествено групиране на автомобилите по марки, епохи и географски ширини. Така на пл. „Александър Невски“ своето запазено място отдавна вече имат американските и източноевропейските модели, мотоциклетите, както и класическите автомобили, представени от ръководството и членовете на БАК „Ретро“ и асоциираните към него клубове в страната. И този път многобройните любители на утвърдената във времето класика бяха привлечени от пищно изобилие от ефектни американски лимузини, произведени преди повече от половин век, янгтаймери на BMW и Mercedes-Benz, перфектно реставрирани модели на Fiat, Opel и други емблематични представители на западноевропейската автоиндустрия от 60-те години, както разбира се и от неизменното участие на социалистическия автопром.

В 31-то издание на събитието липсваше осезаемото от предишните години присъствие на предвоенни автомобили, но това може да се отдаде на трудния период на възстановяване след дългите месеци на карантина, който се отрази особено негативно върху динамиката на ретро-движението и всички процеси, свързани с него, включително и реставрацията.

Продължете на следващата страница