2021
Асистиращите системи за водача допринасят в значителна степен за пътната безопасност. Но когато тези системи в помощ на водача не бъдат подлагани на регулярна поддръжка, те могат да се превърнат в рисков фактор, предупреждават от TÜV Rheinland. Според изчисления на специалисти от тази институция и британската Transport Research Laboratory (TRL) по пътищата на ЕС до 2029 г. ще се стигне до 790 000 рискови ситуации заради влошената работа на асистентите за лентата. За целите на изследването специалистите анализират как работата на асистентите за лентата (Lane Keeping Assistants, LKA) се променя с напредване на възрастта, при щети по системата, както и при липса на калибриране на камерите след смяна на предното стъкло.
За целите на изследването са проведени тестове, при които е симулирано изкуствено остаряване на системите, проверено е действието им при одрасквания на предното стъкло и прекъсване в предаването на данни към автомобила. При един от сценариите е направен тест и с промени по окачването на автомобила.
В изпитанията експертите установяват, че в някои от ситуациите не се активират нито контролни лампи, нито други предупреждения. Така например при симулираните удари от камъчета на предното стъкло анализаторите наблюдават влошена работа на асистента за лентата – а в някои случаи – дори и изключване без предупреждение. Понякога асистентът за лентата не се е задействал след преминаване на автомобила през маркировката. При нарочното прекъсване на потока данни по време на движение на автомобила системата се изключва веднага – като веднага следва рязко връщане на волана в централно положение, което стряска водача.
„По-широкото разпространение на асистиращите системи ни кара да им се доверяваме все повече. Това става неусетно – и въпреки че системите разтоварват водача, отговорността за случващото се на пътя остава на шофьора“, казва Рико Барт от TÜV Rheinland.