2024
През септември 1981 г. един от експонатите на щанда на „Балканкар“ на Пловдивския панаир е награден със златен медал. Това е опитният образец на нископлатформен товарен фургон, наречен „Ситикар“. Конструкцията на това необичайно превозно средство е много по-различна от тази на класическите товарни автомобили. Тя се състои от два отделни модула: преден – мотор-кабина, и заден – товарен фургон, които се свързват по между си с 4 конични центриращи болта. Мотор-кабината се състои от четирицилиндров дизелов двигател Д3900, с мощност 59 кВт (80 к.с.) при 2800 об/мин, 4-степенна предавателна кутия, редуктор и преден двигателен и управляем мост. За да се подобри видимостта и за да се изолира по-добре от шума и вибрациите на двигателя, кабината е едноместна, разположена в лявата част на модула, докато двигателят и трансмисията са от дясната му част и отгоре са покрити с капак.
Задният модул е товарен фургон със самоносещ скелет, като едно от оригиналните технически решения при него е торсионното окачване на задните колела, благодарение на което височината на пода е сведена само на 320 мм над нивото на пътя. В началото на 80-те години са направени изпитания на прототипа в столичната Лаборатория за двигатели и автомобили (ЛАДА).
Нископлатформеният товарен автомобил „Ситикар“ (чието название се получава от словосъчетанието „сити“ – град, „кар“ – автомобил), е съвършено нов тип превозно средство, предназначено за бързо и лесно зареждане със стоки на магазините в столицата и останалите по-големи градове в страната. Модулната конструкция дава възможност за оборудване с поставят различни съоръжения за комунално обслужване. В тази връзка още през 1982 г. е изработен втори прототип на „Ситикар“ с хидравлична стълба, който е показан на Пловдивския панаир през септември същата година.
Според експертите от ЛАДА, експлоатационните показатели на „Ситикар“ са много добри. 4-цилиндровият дизелов двигател с мощност от 80 к.с. осигурява сравнително висока скорост на движение за такъв тип автомобил – 95 км/ч и много добро ускорение. Разходът на гориво е само 13,0 л на 100 км.
Въпреки официалното оповестяване, че производството на „Ситикар“ ще започне още през 1982 г. в завод „Средец“ – София, идеята не е реализирана, и както в много други подобни случаи, остава само в рамките на добрите намерения.