Гумите са единствената допирна точка между вашия автомобил и пътното платно. Затова те директно влияят върху пътното поведение на превозното средство, както и върху спирачния път. С други думи от качеството на гумите зависи вашата лична сигурност. А и на околните. Затова от съществено значение е да избирате винаги най-сигурните гуми, както и да се грижите те да бъдат винаги в оптимална кондиция.
Добрите гуми имат кратък спирачен път: при рязко спиране автомобилът ви трябва да бъде приведен в покой максимално бързо. Освен това висококачествените гуми имат по-добро сцепление в завои, а при мокър път ви дават повече стабилност.
Но как да разберем кои гуми са наистина добри? Полезни опорни точки дават традиционните годишни тестове, провеждани от реномирани автомобилни клубове като ADAC или глобални профилирани автомобилни медии като AUTO BILD. Резултатите от тези тестове ви предоставят професионален анализ на техническите възможности на множество различни производители в еднакви реални условия. Тези тестове са стабилен фундамент за вашия избор, който, разбира се, ще бъде повлиян и от личните ви бюджетни възможности.
А наистина ли са по-добри гумите на реномираните производители? Обикновено ДА! Ако внимателно разгледате резултатите на мащабни сравнителни тестове на гуми, ще видите, че най-добрите оценки почти винаги се дават на т. нар. премиум производители. Причината: автомобилната гума е високотехнологичен продукт и изисква огромни финансови инвестиции по отношение на научните изследвания и последващото въвеждане на разработките в реалното производство. Големите производители на гуми разполагат с по-големи бюджети и съответно повече възможности за реализация на технологични и висококачествени продукти.
Разбира се, не трябва никога да забравяме, че изборът и покупката на качествена гума далеч не изчерпва нашия ангажимент по отношение сигурността на пътя, свързан с гумите. Задължително е монтажът на новите гуми да бъде извършен от професионалист, като не се допуска повреда на джанти или на самите гуми. Освен това горещо препоръчваме поне веднъж в месеца да проверявате налягането във всички гуми. Не на последно място разходът на гориво и пътното поведение на автомобила се влияят пряко от по-ниското или по-високото налягане в гумите. Важно е налягането да се проверява, когато гумите са студени. И не забравяйте да проверите и резервната – тя трябва също да е винаги готова за употреба. Никога не знаете кога ще ви потрябва.
А докога е разумно да се движим с едни и същи гуми? До голяма степен това зависи от вашия индивидуален стил на шофиране. Гумите на водач със спортен стил на шофиране се износват значително по-бързо, отколкото тези на шофьор, който умерено се движи с автомобила си. Законът точно предписва каква трябва да бъде дълбочината на протектора през различните сезони. Ако протекторът е по-плитък, рискувате глоба и загуба на точки в талона. Разпространено правило гласи, че летните гуми трябва да се сменят при достигната дълбочина на протектора от 3 мм, а зимните при 4 мм остатъчен протектор. Особено при дъжд шофирането с износен профил става изключително опасно, тъй като гумата отвежда по-малко вода, с което се увеличава рискът от аквапланинг. Гуми на възраст над осем години също стават критични по отношение на качеството и е силно препоръчително да бъдат подменени.
Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България