Серия 5 Е34 стана на 30


2
ян.
2018

С идването на 2018 първите екземпляри на BMW Серия 5 (Е34) в Германия вече официално получават правото на т.нар. „историческа“ регистрация (H-Kennzeichen). Автомобилите на 1988 са все още „с четири очи“ и много от тях все още се движат по пътищата – защото тяхната електроника все още не е твърде комплицирана, а резервни части все още се намират – било то по магазините или втора ръка от моргите.

6-цилиндровият М20 не е много пъргав до 3500 об/мин, но радва със спокойна работа и култивиран звук. При другите агрегати акумулаторът е монтиран под задната седалка.

В лицето на BMW E34 италианският дизайнер Ерколе Спада създава истински шедьовър! Запомнящ се елемент са фино оформените стопове, чиито мигач фино излиза нагоре – сякаш за да подчертае наличието на линия Tornado. Третото поколение на „петицата“ е израз на дискретната елегантност и грабва сърцата със семплите си форми. Това BMW се движи пъргаво като леопард, умело се стрелка от завой в завой (разпределение на теглото между предна и задна ос – 50:50), а „дирижирането“ на предавките посредством скоростния лост на трансмисията доставя повече от удоволствие. Този „баварец“ се движи почти като модерен автомобил – и затова не ни е лесно да го причислим към категорията „ретро“. Е34 е израз на високо качество на изработка и доказва колко напред са били в развитието си инженерите на BMW преди 30 години.

Ориентираният към водача кокпит е с добра сглобка, скоростният лост на 5-степенната ръчна трансмисия се движи прецизно по пътя към предавките.

В периода януари 1988 – юни 1996 моделът е произведен точно 1 331 056 пъти, след което на негово място идва Е39. Бензиновите двигатели са с работен обем от 1,8 до 4,0 литра и развиват между 113 и 340 конски сили, а дизелите (2,4-2,5 л) – 115-143 конски сили. Комбито Touring дебютира през 1991, когато е направен и лек фейслифт. Е34 ще остане в историята като първото BMW, предлагано и с 4х4-задвижване (525iX), както и като първия модел на европейския производител със заводска метанова уредба (модификацията 518g от 1995). От BMW разработват дори и концептуална хибридна версия, която може да се движи изцяло на електрическа енергия. „Черешката на тортата“ обаче е М5, което разчита на традиционните редови „шестаци“ с обем 3,6-3,8 л и мощност между 315 и 340 к.с. Заради регулациите в САЩ и Канада BMW пуска и 8-цилиндровата модификация 540i.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >