Седем седмици подготовка за 14-часовото състезание за финала на WEC в Бахрейн


29
окт.
2021

Световният шампионат по издръжливост (WEC) на FIA започва своя
грандиозен финал на сезона този уикенд. Шампионските титли ще бъдат
решавани в два последователни състезателни уикенда в Бахрейн. Отборът
Porsche GT Team се бори за титлите в клас GTE-Pro с два автомобила 911 SR с
приблизителна мощност 515 к.с. В рамките само на осем дни ще се проведе 6-
часово състезание на 30 октомври и 8-часово състезание на 6 ноември на
Международната писта в Бахрейн близо до столицата Манама. Това първо по
рода си двойно събитие в историята на WEC поставя някои специални
предизвикателства пред заводския отбор на Porsche.

Работните помещения на оперативния екип на Manthey почти пустеят от 6
септември: На този ден DHL – логистичният партньор на WEC, взе пет
контейнера за превоз, всеки от които с дължина дванадесет метра, и ги изпрати
в Бахрейн от белгийския пристанищен град Антверпен. Тези контейнери
съдържат оборудването за двете състезания в островната държава,
включително двата автомобила Porsche 911 RSR и две коли за безопасност,
които също се обслужват и поддържат от Manthey. Екипът се нуждае от повече
оборудване единствено за пика на сезона – 24 часа на Льо Ман. По права
линия Льо Ман във Франция е само на 556 километра, докато Бахрейн е на
разстояние 4558 километра. Въпреки това усилията по превозването остават
напълно под контрол.

„От логистична гледна точка последователни състезания в Персийския залив са
много по-лесни от едно състезание във Фуджи и едно в Бахрейн“, заявява
мениджърът на отбора Бернхард Демер. Първоначално състезателният
календар на FIA WEC предвиждаше по едно състезание в Япония и Бахрейн в
края на годината. Това щеше да доведе до значително повече усилия особено
по отношение на митническото освобождаване в двете държави. „В Бахрейн
всичко се обработва като „временен внос“: материалите се внасят само за
кратък период от време и след това същите материали се изнасят отново.
Организацията е видимо по-лесна“, обяснява Демер. „В Япония товарът влиза в
страната чрез т.нар. „ATA Carnet“. Това изисква, наред с всичко останало,
гаранция от Камарата на промишлеността и търговията, както и много подписи
и печати. Общо погледнато, това е значително по-голямо усилие“, казва
мениджърът на екипа, известен като „Берно“. Той продължава: „Поради
ограничената времева рамка ние трябваше също така да транспортираме
нашите автомобили и оборудване до Фуджи чрез въздушен товарен превоз.
Това щеше да бъде седем до десет пъти по-скъпо, отколкото да ги превозим
през океана.“

Благодарение на това споразумение в края на сезона, отборът Porsche GT
Team спестява не само пари, но и труд в някои области. Пит-стоп оборудването
не трябва да се монтира и демонтира между двете състезания, поради което не
е необходимо да се натоварва и опакова два пъти. Автомобилите се обслужват
в добре оборудвания гараж между двете събития. Целият екип ще прекара
общо 14 дни в Близкия изток. „Със сигурност има по-лоши места от Бахрейн за
такава ситуация“, казва Демер с усмивка. „Хората там са приятелски настроени,
хотелите са първа класа и условията на пистата са идеални. Освен това там
всеки може да си вземе своята доза слънце и топлина преди европейската
зима.“

„Първото състезание приключва в събота вечер, последвано от четири дни, в

които автомобилите трябва да бъдат обслужени – и има време екипът да си
поеме дъх“, казва Александер Щелих, ръководител на операциите, свързани с
FIA WEC. Той добавя: „Нашата задача в управлението на екипа е да дадем на
всеки в отбора свободата да си вземе един свободен ден. По този начин можем
също да предотвратим треската в кокпита. Освен това на едно двойно събитие
като това, трябва добре да разпределим работната си сила.“ Работният график
е подобен на този за 24-те часа на Льо Ман през 2021 г. Тазгодишното събитие
във Франция започна с официалния ден за тестване. Класическото състезание
по издръжливост започна шест дни по-късно – оптимизирана, но изтощителна
програма. В Бахрейн двете състезания събират общо 14 часа надпревара плюс
тестови ден за новобранци в неделя след финала на сезона. Отборът Porsche
GT Team има план, който включва както интензивна работа, така и силно
необходимите почивки. Ако и двата автомобила Porsche 911 RSR пресекат
финалната линия в първото състезание без големи щети, те ще бъдат
обслужени в неделя и понеделник сутрин. След това отборът ще има около 24
часа свободно време. Фината настройка и регулирането на автомобилите ще се
осъществи чак във вторник следобед. Първата сесия от втория уикенд започва
в четвъртък.

„Едно нещо е важно – и често се пренебрегва: Ако се лети до вкъщи между две
състезания, като например във Фуджи и Бахрейн, това е като натискане на
бутон за възстановяване. Екипът би бил напълно концентриран във всеки от
състезателните уикенди“, казва Бернхард Демер. „Трябва да постигнем същия
ефект на това предстоящо последователно събитие, въпреки че ще изглежда
като една дълга надпревара. Всички ние трябва да разделим оптимално
нашата концентрация и енергия, защото тези две последни състезания са за
нещо не по-малко от самия шампионат“, очертава картината мениджърът на
отбора.

„Това се превръща малко в експеримент, защото никога преди не сме
участвали в този формат“, добавя Александер Щелих. „Виждам особен акцент

върху инженерите в тази ситуация. Те трябва да следват, анализират и
подготвят всичко в рамките на четири дни, а иначе биха имали две или три
седмици, за да го направят. Няма как да тренираме за това. Участваме в шест
състезания на FIA WEC всеки сезон, за разлика от например NASCAR, където
36 състезания се провеждат практически уикенд след уикенд. Екипите там са
много по-привикнали към сбити анализи и подготовка за състезанията.“

„Дори и да спечелим първото състезание, пилотите и инженерите пак ще
намерят неща, които трябва да оптимизираме“, казва ръководителят на
операциите, свързани с FIA WEC. Той добавя с усмивка: „Аз самият бях дълго
време състезателен инженер. Знам, че ние обичаме да изчисляваме до втория
знак след десетичната запетая, въпреки че до първия ще бъде достатъчно. Ето
как работим – и това е нещо добро. Но все пак трябва да управляваме
работното си натоварване ефективно и в тази област. Така че един инженер
също трябва да си позволи три часа почивка.“
Внимателното отношение към детайлите в отбора Porsche GT Team включва
привидно ежедневни неща от първа необходимост. Мениджърът на отбора
Бернхард Демер се е погрижил две от тези „неща от първа необходимост“ да
бъдат сигурно опаковани и изпратени в Бахрейн. „Имаме перална машина и
сушилня в багажа си“, усмихва се той. За пояснение: При такова
продължително събитие дрехите на екипа и пилотите трябва да се почистват от
време на време – особено в знойната жега на пустинята. „С услугата за пране
на трета страна като хотел винаги рискувате нещата да се върнат в по-малък
размер. Бихме предпочели сами да перем дрехите си“, смее се Демер.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин