Свързаността между джанта и гума спестява гориво


6
ян.
2020

На автомобилния салон във Франкфурт технологичният гигант Continental представи най-новите си разработки, обединени под мотото „Мобилността е пулсът на живота“. Впечатляващите иновации пресъздават три глобални тенденции, които целят повече сигурност на пътя. В крайна сметка инженерите се стремят към живот без никакви катастрофи, без никакви емисии и без никакъв стрес благодарение на интелигентна свързаност, която в същото време гарантира максимален комфорт за пътниците.

Визията на Continental за бъдещето отлично се визуализира чрез концепцията на автомобилно колело, наречена Conti C.A.R.E. (от Connected = Свързано. Autonomous = Автономно. Reliable = Надеждно. Electrified = Електрифицирано.). Колелото е в постоянна безжична връзка с автомобила и загатва как в бъдеще ще изглеждат интелигентните решения при джанти и гуми. Интересното при студията на Continental са активната комуникация и работата между джанта и гума. Сензори в структурата на каучуковата смес постоянно измерват дълбочината на профила, съобщават своевременно за възможни повреди и щети, следят износването, мерят температурата и налягането. Цялата необходима за тези процеси техника е скрита в джантата. Наречената ContiSense контролна система изпраща цялата информация за статистически анализ в облака, но в реално време тя се ползва за мигновена реакция при променящите се условия по време на път. Ако гумата се спука или повреди, нежеланите пробойни се запушват на момента от специално предвидени за това смеси в нейната вътрешност. Така автомобилът безпроблемно може да продължи до най-близкия сервиз.

Тандемът джанта-гума не само съобщава на автомобила какво е моментното състояние на гумата. Технологията дава възможност автоматично да се променя налягането в гумата според актуалните условия на пътната настилка и заобикалящата я външна среда. Вградени в джантата помпи генерират необходимото допълнително налягане при ускорение на автомобила. Генерираното въздушно налягане може да се използва след това на момента при възникнала нужда. По този начин се намалява разходът на гориво, както и отделянето на въглероден двуокис, тъй като увеличеното налягане намалява площта на допир на гумата с пътното платно, с което се ограничава и съпротивлението при търкаляне. От друга страна, същата система може да редуцира налягането, когато автомобилът се нуждае от повече сцепление. Излишното въздушно налягане от помпите се складира в специални контейнери.

Тези на пръв поглед футуристични, но напълно логични функции са специално разработени според изискванията на електрическата и следващата я автономна мобилност. Технологиите ще повишат значително индивидуалната сигурност на участниците в движението и ще облекчат разходите на разрастващите се все повече флотилии от автомобили за споделено пътуване. Последните вече служат за модел на разработваните концепции за роботизирани таксита, където компютърната техника ще следи самостоятелно за състоянието на всяка една гума, ще предвижда прецизно срока на нейната годност и също ще бъде в състояние сама да извърши спешно залепяне на дупка и последващо посещение в сервиз. Гумите на роботизираните таксита са с по-широк профил, защото се движат основно в градска среда и с ограничена скорост. При тях случаите на рязко завиване са рядкост, но трябва да бъдат тихи, за да не нарушават комфорта на пътниците в купето с дразнещи шумове. За това се грижи и представената отново във Франкфурт система на Continental SilentWheel (тихо колело): модифицирана, еластична джанта, която по време на движение обира възникващата вибрация и стабилизира пътното поведение на роботизираното такси.
Но до въвеждането на тези чудесни иновации има още време! Продължавайте да шофирате внимателно, докато дойдат роботите.
Лек път и поздрави,

Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >