Свръхтеглото при електромобилите: детска болест ли са тежките батерии или ще останат постоянно състояние?

2602
2022

Високата му ефективност, ниските разходи за поддръжка и липсата на локални емисии превръщат чистото електрическо задвижване в начин на придвижване за бъдещето. Към момента електромобилите обаче имат и някои недостатъци, които почти изцяло са свързани с батерията, ядрото на електромобилите.

Литиево-йонните батерии са сравнително скъпи, но тенденцията е тяхното производство в бъдеще да стане дори и по-евтино в сравнение с това на подобен модел с двигател с вътрешно задвижване.

Corsa-e например е с теглото на седан от среден клас

Ще могат ли обаче в скоро време батериите да решат и въпроса с масивното си свръхтегло? За да успеят електромобилите да са конкурентоспособни на моделите с класически двигател с вътрешно горене по отношение на пробега, производителите монтират батерии с възможно по-голяма енергийна плътност. При актуалното ниво на технологиите последната е свързана с голяма маса. Затова и електромобилите са значително по-тежки от идентичен модел с бензинов или дизелов двигател. Единствено автомобилите с горивна клетка са още по-тежки заради сложната си техника.

Батерията с най-голям капацитет например е на седана от висок клас EQS – 108 кВтч. С пробег по WLTP от 770 километра швабите държаха световния рекорд. Голямата батерия обаче означава и голямо тегло – 700 кг, което прави дългия 5,22 метра технологичен модел с тегло от близо 2,6 тона. За сравнение – вариантът с класическо задвижване на Mercedes S-клас е по-лек с половин тон.

А това не е единичен случай – при малките автомобили също се срещат подобни разлики. Докато например Opel Corsa с бензинов двигател тежи около 1,2 тона, идентичната на външен и базирана на същата платформа Corsa-e има собствено тегло от 1530 килограма. Толкова тежат например моделите от среден клас като значително по-големия VW Passat.

Не увреждат пътната настилка

По-високот тегло може да доведе до по-голямо износване на спирачките или на елементите на окачването. Но най-вече се влошава ефективността на автомобилите. Ако на електромобилите не им се налагаше да теглят такова голямо тегло, разходът на електроенергия щеше да е по-нисък. С което въглеродният отпечатък на електромобилите щеше да се понижи още повече, а пробегът им да се увеличи.

Някои противници на електромобилите защитават аргумента, че тежките заради батериите си модели повреждат пътната настилка. „Принципно трябва да се знае, че заради сравнителни ниското си тегло един лек автомобил – в това число и електромобилите – не могат да увредят пътната настилка“, твърди Щефан Фройденщайн от катедрата по пътно строителство на Технически университет Мюнхен.

Електромобилите отчасти се провалят на лосовия тест

Въз основа на разположените в средата на автомобила батерии повечето електромобили има нисък център на тежестта, който на теория води до доста добре балансирана управляемост. Все пак това обещание не бива напълно спазено. Някои електромобили показват слабости при така наречения лосов тест. При него се тества, какво е поведението на автомобили при маневри за избягване на препятствие при висока скорост и колко сигурно се връща автомобила отново в пътната лента.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин