2024
Западните производители на електрически автомобили треперят от евтините китайски конкуренти. Сега САЩ предприемат драстични мерки, за да спрат атаката от евтини МПС на ток от Далечния изток.
Да си го кажем направо: Китай издуха конкуренцията по отношение на достъпните електрически автомобили, подходящи за всекидневието. Докато през последните години западните производители се фокусираха предимно върху скъпи SUV и лимузини, които малцина биха могли да си позволят, китайските производители наводняват пазара с евтини модели за масите.
Това предизвика паника в западната икономика. За да защитят собствените си компании от конкуренцията от Далечния изток, в САЩ вече има мито върху вноса на китайски автомобили в размер на 25 процента. Сега обаче правителството на президента Джо Байдън вероятно ще го вдигне отново – и то драстично.
Както съобщава FAZ.net, позовавайки се на американски медии, САЩ обмислят да вдигнат четири пъти налозите при внос. Байдън планира пакет от мерки, който включва мито 100 процента при импорт на електрически автомобили от Китай. По-високи такси за внос ще се прилагат също за полупроводници и компоненти за соларни системи.
Според публикацията решаващият фактор за въвеждането на тази драстична мярка бил нарастващият износ на Китай в сферата на източниците на възобновяема енергия. Именно в този сектор САЩ очевидно виждат заплаха за собствената си индустрия, която се развива със значително по-бавни темпове. При администрацията на бившия президент Доналд Тръмп Съединените щати вече бяха наложили мита на стойност около 300 милиарда щатски долара върху стоки от Китай.
Решение след дългогодишни спорове
През последните години имаше сериозни разногласия между икономическите съветници на Белия дом относно това дали митата трябва да бъдат вдигани още. Докато някои експерти подкрепяха тази стъпка, министърът на финансите Джанет Йелън например призова за намаляване на митата върху потребителските стоки и за увеличението им в стратегически сектори.
Предвидената сега мярка вероятно е свързана и с целите в предизборната кампания на Байдън. Ако бъде преизбран, съперникът му Доналд Тръмп обяви, че ще увеличи митата върху всички китайски стоки с 60 процента. За да демонстрира сила срещу Китай, Байдън трябваше да реагира – въпреки че вече беше утроил митата върху стоманата и алуминия от Китай.
Както се очакваше, Китай е възмутен от новите планове на щатското правителство. Според публикацията говорител на китайското външно министерство е обявил, че страната му щяла да предприеме всички необходими контрамерки, за да защити своите права и интереси. Но не само Китай трябва да очаква по-високи вносни мита.
Според Elektroauto-news.net САЩ искали да наложат допълнителна такса от 2,5 процента върху всички други вносни автомобили – което би засегнало и европейските производители. В Европа обаче също планират протекционистични мита за китайски електрически автомобили и в момента проучват дали китайските производители на автомобили могат да получат конкурентно предимство чрез държавни субсидии. Европейската комисия ще представи резултатите от анализа в началото на следващия месец.