2016
НАЙ-СЕТНЕ! Птичките чуруликат, дърветата са цъфнали, топлите слънчеви лъчи и по-дългите дни подсказват: лятото чука на вратата. А най-добре можете да му се насладите в кабриолет или още по-хубаво – в роудстър! Но новите автомобили са много скъпи. Цените на BMW Z4 стартират от около 70 000 лева, а най-новата Alfa Romeo 4C е дори два пъти по-скъпа. Mamma mia! За същата сума можете да се сдобиете с Jaguar F-Type. Не разполагате с толкова пари? Няма проблем, при употребяваните автомобили има много добри оферти. След като през 1989 година Mazda възроди пазара на роудстъри с MX-5, много производители също пуснаха в продажба подобни модели. BMW гордо представи Z3 – с Пиърс Броснан като Джеймс Бонд зад волана. Това бе през 1996 година. Днес малкият „баварец“ с дългата предница отдавна е готов за своята кариера на класически автомобил. И докато шестцилиндровите варианти са все още скъпи, добрите базови модели струват около 10 000 лева.
Две години преди това, през 1994-та, Alfa Romeo представи наследника на Spider, който бе произвеждан удивителните 27 години. Дизайнът на Pininfarina бе радикално различен от всичко традиционно за марката. С екстремно издигащата се странична линия и ниска задница този клин на колела раздвои мненията на почитателите на шофирането под открито небе: любов или омраза, без междинни положения.
Англичаните ползваха съставките на истински спортен автомобил и през 1995 година представиха MGF – достъпен роудстър със средно разположен двигател. Благодарение на ниското си тегло и приятното поведение на пътя той буди спомени за легендарния конструктор на Lotus Колин Чапман. Днес MG е мъртва, което само помага на мита F. Но това едва ли интересува купувачите на употребявани автомобили. Днес всеки от тези много характерни модели може да се купи под 10 000 лева. И едва ли е възможно да се насладите на идващото лято по-евтино. Затова не се колебайте и действайте, преди всички да са разбрали същото.

Z3 от първо поколение. Моделите след фейслифта се разпознават по L-образните задни светлини
BMW Z3 1.8
Когато става дума за динамика на управлението, Z3 е истинско BMW: кормилното управление работи изключително прецизно и информативно, дори и след 20 години 5-те предавки се превключват точно. Окачването сякаш се стреми към бързите завои, позволява на малкия роудстър фино дозирано презавиване в граничен режим. Високи изисквания, на които малкият базов двигател не може да отговори напълно. Въпреки приемливите си данни на хартия той прави впечатление на относително слаб. И още нещо: при ранните години на производство ни дразни немарливото качество на изработката. Някои детайли като превключвателя на светлините са от старата „тройка“ (Е30) и подсказват за икономиите, които са се налагали при производството на Z3. Другите проблеми са течове на вода (от уплътнителите на прозорците), помътнелите пластмасови задни прозорци и слабото предно окачване, което не издържа дълго при динамичен стил на шофиране.

Една Alfa винаги е изисквала страст. Трудните за намиране и понякога скъпи резервни части леко помрачават удоволствието.
Alfa Spider 2.0 JTS
Какъв шок само! Първият Spider от 60-те години остана на пазара от 1966 до 1994 година благодарение на филигранната си елегантност. Наследникът заложи на чиста динамика и впечатляваща клиновидна форма. Която днес изглежда по-смела от всякога. Кокпитът също е оформен много спортно. Нашият JTS от 2003 година е от последната серия и изглежда чудесно и зряло. Това важи и за 2-литровия двигател с директно впръскване, който работи мощно и изискано. Въпреки това: 6-цилиндровите мотори на Alfa просто звучат по-добре. Ръждата не е никакъв проблем – което не е от пластмаса, е поцинковано. При техниката понякога има проблеми. Някои части се намират относително трудно – или не са евтини.

MGF си има своите недостатъци. Но няма как да получите повече индивидуалност за 10 000 лева. Освен това няма да поевтинява повече.
MGF
При представянето на модела традиционалистите бяха тъжни. Те смятаха, че на закръгления дизайн на MGF му липсва индивидуалност. Но с течение на времето малкият „британец“ не изгуби индивидуалния си характер. Средно разположеният двигател е балансиран фино, късият само 3,91 метра MG търси завоите, но и изисква майсторство от водача си. Защото граничната зона е тясна и непредвидима. Ще трябва да приемете и евтините дървени елементи в интериора, немарливата изработка и сложното управление на гюрука. Трудното превключване на предавките с прекалено дългия скоростен лост също убива удоволствието. За сметка на това двигателят с променливо управление на клапаните и мощност 120 к.с. (който се монтира и на Lotus Elise) реагира фино на командите с педала на газта и създава удоволствие. Радостна е и ситуацията с осигуряването на резервни части – въпреки че марката MG вече не съществува.
Извод
Да, в зависимост от състоянието си тези три роудстъра могат да ви донесат много радост – но и проблеми. Но какво от това? Те са честни и доставят удоволствие, загубата на стойност е отминала.