Романтично пътешествие с Honda S800

Къщи с гредоред, часовници с кукувички, живописни планински пътища – всичко това насред Япония. Едно пътешествие с Honda S800, малкият роудстър, с който японците дойдоха в Европа преди 50 години


30
мар.
2017

Две мелодии наведнъж са много и може да ви се надуе главата, особено когато карате кола! Едната мелодия идва от малкия високотехнологичен 4-цилиндров мотор: симпатична и звучна, каквато човек едва ли може да си представи от 800-кубиков мотор. Изведнъж обаче долавяме и друга „песен”, мистериозно идваща от долната част на автомобила. Намираме се по пътя към Цумагой, нагоре към Кузацу, ако въобще ви говори нещо. Намира се на височина от 1200 метра в централната част на главния остров на Япония Хоншу, но защо автомобилът започва изведнъж да свири? Спираме и оглеждаме.

Канали! В асфалта има изрязани каналчета и при преминаването през тях автомобилът започва да вибрира и зазвучава мелодия. Типична за японците, винаги пълна с фантазии. Както научаваме по-късно, това е химнът на Кузацу. Страхотна идея! Всяко населено място си има своя разпознавателна мелодия. Вероятно бихме могли да караме със затворени очи и да се ориентираме, къде се намираме в момента.

Шегата настрана, ние сме на пътшествие-мечта, което си е доста сериозно: в Япония, с може би най-ценната кола на страната – Honda S 800.

Този миниатюрен роудстър би трябвало да е бил шок за европейците, когато се е появил преди 50 години. Тогава Япония е била изостанала на тема автомобили, може би колкото Конго към настоящия момент. Хората обаче са разбрали, че нацията, създала тази спортна кола, бързо ще се превърне в автомобилна сила.

S800 е бил оборудван с редови 4-цилиндров мотор от алуминий,   отляти по двойки гилзи, колянов вал с иглени основни и мотовилкови лагери, два горно разположени разпределителни вала, полусферични горивни камери, четири карбуратора. По онова време дори двигателите на Ferrari не са били толкова сложни. За европейските производители оборотите са били също доста изненадващи: 9000 обичайни, 12 000 – постижими. Затова пък въртящият момент е бил – хм, само 69 Нм. Това означава здраво превключване, пътищата из  планините на Хоншу са стръмни и с много завои.  Няма значение – ние не бързаме за никъде, все пак се движим по Романтичния път. Правилно сте прочели! Така пише и на табелките: „Японски романтичен път“, даже на немски език. Действително в Нипон по германски пример (между Вюрцбург и Фюсен, любимата туристическа цел на японците) е създаден път за нежни чувства, и естествено той преминава през Кузацу, мястото с мелодията по асфалта. Кузацу има силна връзка с Германия, тъй като в периода около 1900 г. тук са пребивавали двама германски лекари, които са учили японците на западната медицина и са им показали, как горещите бани действат благоприятно при някои оплаквания. В Кузацу се намират най-изобилните горещи извори в Япония, тъй като наоколо има много вулкани. Маршрутът преминава покрай димящи реки, а малко по-нататък в един парк се намират бронзовите статуи на двамата лекари и мраморна пейка, на която пише: „Приятелство между Япония и Германия.“  Романтичното пътешествие запова всъщност 100 км по-рано, задължително със замък, в случая този на Уеда, на 200 км северозападно от Токио. Японските замъци не изглеждат като този на Спящата красавица от приказките, а по-скоро като Шогун и самурай, с извити, двойни, тройни и така нататък покриви.

Вероятно големият брой покривни слоеве имат своето дълбоко значение, също както и много други загадъчни неща в тази страна. Така вулканът Асама остава мистериозен,  като той е най-неспокойният в Япония (изригвал за последно през 2009 г.). Достигаме високото плато на Каруизава, красиво планинско градче.

Романтичният път се изкачва с дълги серпентини, а горе ни очаква тотално неромантичен туристически център от бетонните 70,  а огромни паркинги за автобуси, закусвални и магазинчета за сувенири.                                                                                                                                                                                                                                         Но тази сутрин освен нас няма други хора, катерим се през оградите към района с лавата.

Чака ни още доста път, все пак целият романтичен маршрут е дълъг 350 км. Kilometer Преминаваме през Наканойо, Нумата, покрай Lockheart Castle, който действително е пренесен от Шотландия камък по камък, след което отново поемаме към планините.  Преминаваме през мъгливи гори, приказни езера,  най-красивото от което е Чуженджи и се изпразва по драматичен начин. Водата се спуска с грохот през високия 97 метра водопад Кегон.

Този природен спектакъл е сред осемте най-красиви природни гледки в Япония. Пътят надолу е едно от най-вълнуващите преживявания и нашата „бегачка” от 1968 показва уменията си: Honda стои стабилно на пътя, спирачките работят отлично, превключването на предавките и ускоряването на 4-цилиндровия мотор функционират чудесно.

Остава ни само големия финал, Нико, градът-храм, който си заслужава да бъде посетен отделно. Когато олдтаймерът преминава през алеите с кипариси и се устремява към съкровищницата, знаем: той отново свири нашата мелодия.

 

 

ИСТОРИЯ

Малката Honda току-що навърши 50 години, тя е вторият автомобил на производителя на мотоциклети. Четири месеца преди това на пазара се появява миниатюрен пикап,  T360. Първоначалната идея е спортният автомобил да не бъде толкова малък. На автосалона в Токио през 1962 г. е показан концептуален автомобил, Sports 360 с 33 к.с., но след това Сиучиро Хонда. Прототипът порасва малко, но все пак е с малък, 500-кубиков 4-цилиндров мотор (44  к.с.) с два горно разположени разпределителни вала,  верижно задвижване на задните колела и от 1963 е продаван в Япония. През 1964 работният обем е увеличен на 600  куб. см (57 к.с.), а през 1965 г. на 800 куб. см (67 к.с.). През 1967 г. верижното задвижване е заменено от обикновен цял мост, тъй като американците не обичат вериги. През същата година S800 е първият японски автомобил, внесен в Германия. През 1970 г., след продадени 26 000 екземпляра продажбите са спрени. S-спортният автомобил се предлага и като Coupé с модерни странични извивки и заден капак, като днес бихме нарекли формата Shooting Brake. За юбилея Honda показа миналата година S 660 Concept  (вдясно), чиито компактни размери наподобяват тези на славния предшественик, направил марката известна.

 

Технически данни

Редови 4-цил., отпр. надл. • 4 клапана на цилиндър • два горноразположени разпределителни вала • работен обем 791 куб. см• мощност 49 кВт. (67 к.с.) при 7570 об/мин • макс. въртящ момент 69 Нм при 5850 об/мин • задно задвижване • 4-степенна трансмисия • собствено тегло 760 кг • гуми 155 SR 13 • максимална скорост 160 км/ч

Цена: 7750 германски марки (1967), около 21 000 евро (днес)

Още по темата

Card image cap
Клубът на супербързите: Savage Rivale RoadYacht GTS

30
юли
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Забравеният рали шампион

28
юни
2017

Golf II - една икона на моторните спортове. С такъв автомобил Volkswagen грабна две световни титли през 1986 и 1987 г. Оттогава шампионът тъне в забрава. Днес той отново се връща към живота. И звучи също толкова сърдито както едно време, когато "наказваше" по-мощните и по-бързи автомобили.

Card image cap

В последния брой:

Архив >