Роботи ще зареждат автомобилите ни на ток

0102
2022

Зареждането на електрическите автомобили е едно от най-неприятните задължения на собствениците им. Паркирате, вадите кабела, свързвате един или два щепсела – и след това чакате дъъълго време. Колко хубаво би било, ако на водачите не се налагаше да се занимават с по-голямата част от тези досадни операции и зарядната станция дойде сама…

Continental – или по-точно доставчикът на услуги Continental Engineering Services (CES) – разработва съвместно със Start-up компанията Volterio робот, който има за цел да направи зареждането с електричество много по-удобно. Системата се състои от два компонента: един модул в долната част на автомобила и още един – на пода на гаража или паркинга. Щом автомобилът бъде паркиран, те се свързват чрез интелигентна автоматична система, използвайки ултра-широколентова и базирана на радиовълни комуникационна технология. Автомобилът не трябва да бъде паркиран максимално точно на желаното място, роботът за зареждане коригира самостоятелно отклонения до 30 сантиметра от идеалната позиция.

Двата модула на системата

Други предимства на технологията

За разлика от индуктивното зареждане, енергията протича чрез физическа връзка, при която почти няма загуби на енергия. В допълнение, системата е проста и лесна за монтаж – като не е проблем да бъде инсталирана и като афтърмаркет решение, т.е. при стари електромобили. Използването на зарядния робот на Continental първоначално е замислено за частни домове с мощност до 22 кВт при променлив ток. Във втора стъпка ще бъде разработено решение за бързо зареждане, при което модулът ще може да влиза в земята – за паркинги, бензиностанции или бизнес зони с мощност на зареждане над 50 кВт при постоянен ток. В определен момент системата ще бъде адаптирана и за флотилии от лекотоварни автомобили. Серийното производство в Германия е планирано за 2024 г.

Робот за зареждане и от Volkswagen

Conti и Volterio не са първите разработчици, които работят върху удобни решения за зареждане. Какво би се случило, ако при паркиране водач на електромобил не трябва да търси зарядна станция, а самата станция идва при него? Именно тази идея следва Volkswagen с представен през 2020 г. прототип на робот, който докарва носител на енергиен заряд до електромобила. Отваряне на капачката за зареждане, включване на щекера и накрая откачване на кабела – целият този процес се случва без участие на човека. А цялото нещо се управлява на паркинг (външен, подземен или в сграда на висок етаж) посредством приложение или чрез Car-to-X комуникация.

Т.нар. „акумулатори вагони“ с интегрирана електроника за зареждане при пълен заряд разполагат с 25 кВтч. При Volkswagen ID.3 това е достатъчно за изминаване на 200 км. А самото DC-зареждане става с до 50 кВт. Автономно движещите се роботи са оборудвани с камери, лазерни скенери и ултразвукови сензори. Благодарение на всичко това те могат не само да зареждат самостоятелно, но и да се движат безпроблемно, т.е. без да се удрят в различни обекти.

Към момента разработката на Volkswagen е само визионерска концепция – но при наличието на съответната регулаторна рамка не би било никакъв проблем тя да бъде подготвена за масова употреба, посочват от Волфсбург.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин