Роботите срещу хората в автомобилостроенето: кой ще победи?


21
сеп.
2018

Повечето снимки на автомобилни заводи изглеждат като сцена от научно-фантастичен филм, в който хората са изтласкани в периферията, а роботите вършат всичко – от заварките до боядисването. Човешкият фактор в автомобилната индустрия обаче не е елиминиран. Дори се оказва, че производителите наемат в последно време повече хора.

Това разкрива анализ, публикуван от Bloomberg, който разкрива данните от 13 автомобилни компании с минимум 100 000 души персонал от края на техните последните фискални години. Изследването показва, че в периода 2013-2017 11 от 13-те компании са увеличили своя персонал с 11 процента или общо 3,1 млн. души. Nissan и General Motors са единствените, намалили числеността на своите работници – съответно с 2,8 и с 18 процента. Както се досещате, при GM спадът се дължи на продажбата на Opel-Vauxhall на PSA Groupe.

В анализа са включени три китайски производителя — BYD, SAIC Motor Corp. и Dongfeng Motor Group. Стив Мен, анализатор към Bloomberg Intelligence в Хонг Конг, коментира, че в Китай и други бързо разрастващи се пазари компаниите предпочитат човешкия труд пред този на роботите, тъй като той изисква по-малко директни инвестиции. В заводите на развити пазари като щатския автоматизацията е по-силно застъпена, но производителите наемат хора в сферите R&D и софтуерна разработка, тъй като индустрията се преориентира към електрическото задвижване, автономното управление и свързаните коли.

През 2017 консултантската компания McKinsey публикува документ, който разкрива, че индустриалните роботи поевтиняват и биват все по-добре приспособявани за изпълнението на задачи, за които се е предполагало, че са трудни за автоматизация. Тази тенденция, от своя страна, прави роботите все по-привлекателни за компаниите – особено в процеси като 3D-принтиране или CNC-фрезоване. „За всички би могло да бъде много лесно да започнат да прилагат автоматизацията, защото така се е наложило, но резултатът от подобен подход могат да бъдат проекти, които ще бъдат твърде скъпи, прекалено времеемки за имплементиране и в крайна сметка няма да отговорят на поставените бизнес цели.”

Думите на експерта явно се отнасят за примера с Tesla и нейното високоавтоматизирано производство в завода във Фримонт. Самият Илън Мъск по-рано тази година призна, че именно големият брой роботи може би се е оказал причина за прословутите проблеми в производството на Model 3 и че повече хора биха могли да подобрят процеса.

Още по темата

Card image cap
BAIC BJ 80: китайското копие на G-клас

15
сеп.
2017

Добре знаем, че когато оформят своите продукти, китайците не се притесняват да следват европейския дизайн. Нерядко в далекоизточната страна копират дори цели автомобили. Поредното доказателство: BJ 80, с който BAIC направо посяга на иконата G-клас. Като изключим радиаторната решетка, китайците не са си дали зор да дадат от себе си при оформлението на колата и смело са „копи-пействали“ от G-клас. Eстествено, отдалеч машината „лъха“ по-скоро на евтина пластмаса, отколкото на висококачествени материали. Фаровете на BAIC BJ 80 са в типичната кръгла форма, но поне не са като при оригинала с LED-лайстни и вместо това има още две малки кръгли светлини като добавка (за дневните и за мигачите). Стоповете също са с друга форма, не като при G-клас. Иначе ръбестата каросерия с изнесени калници е точно като при „кубчето“. Моторът на BAIC BJ 80 също не е собствена разработка, а е взет „на заем“ от Saab. Правото върху технологиите на шведския производител е купено от BAIC през 2009 г. Наред с патентите за 2- и 2,3-литровите турбодвигатели това включва и целите платформи на Saab 9-3 и първия 9-5, върху които BAIC прави собствени модели. BJ80 използва 2,3-литровия агрегат със свръхпълнене, генерира 253 к.с. и 350 Нм максимален въртящ момент. Срещу базовата цена от 288 000 юана (ок. 78 000 лева) клиентите получават ръчна трансмисия, но поне 4х4 е серийно. За сравнение: най-достъпната G-класа в момента – G 350 d, излиза минимум 180 000 лева – с 6-цилиндров дизел 245 „коня“. Ако искате бензинова моторизация, ще трябва да отделите поне 210 000 лева. На изложението в Шанхай „клонингът“ на G-клас беше представен като Plug-in хибрид.

Card image cap
Гласувайте за „Златен волан на AUTO BILD” в ОМV

4
окт.
2016

Желаещите да дадат своя вот за най-престижната автомобилна награда имат възможността да го направят до 21-и октомври

Card image cap
Довиждане, Lancer!

8
ян.
2017

Mitsubishi спира производството на модела и ще се преориентира в по-голяма степен към кросоувърите

Card image cap

В последния брой:

Архив >