Роботите срещу хората в автомобилостроенето: кой ще победи?


21
сеп.
2018

Повечето снимки на автомобилни заводи изглеждат като сцена от научно-фантастичен филм, в който хората са изтласкани в периферията, а роботите вършат всичко – от заварките до боядисването. Човешкият фактор в автомобилната индустрия обаче не е елиминиран. Дори се оказва, че производителите наемат в последно време повече хора.

Това разкрива анализ, публикуван от Bloomberg, който разкрива данните от 13 автомобилни компании с минимум 100 000 души персонал от края на техните последните фискални години. Изследването показва, че в периода 2013-2017 11 от 13-те компании са увеличили своя персонал с 11 процента или общо 3,1 млн. души. Nissan и General Motors са единствените, намалили числеността на своите работници – съответно с 2,8 и с 18 процента. Както се досещате, при GM спадът се дължи на продажбата на Opel-Vauxhall на PSA Groupe.

В анализа са включени три китайски производителя — BYD, SAIC Motor Corp. и Dongfeng Motor Group. Стив Мен, анализатор към Bloomberg Intelligence в Хонг Конг, коментира, че в Китай и други бързо разрастващи се пазари компаниите предпочитат човешкия труд пред този на роботите, тъй като той изисква по-малко директни инвестиции. В заводите на развити пазари като щатския автоматизацията е по-силно застъпена, но производителите наемат хора в сферите R&D и софтуерна разработка, тъй като индустрията се преориентира към електрическото задвижване, автономното управление и свързаните коли.

През 2017 консултантската компания McKinsey публикува документ, който разкрива, че индустриалните роботи поевтиняват и биват все по-добре приспособявани за изпълнението на задачи, за които се е предполагало, че са трудни за автоматизация. Тази тенденция, от своя страна, прави роботите все по-привлекателни за компаниите – особено в процеси като 3D-принтиране или CNC-фрезоване. „За всички би могло да бъде много лесно да започнат да прилагат автоматизацията, защото така се е наложило, но резултатът от подобен подход могат да бъдат проекти, които ще бъдат твърде скъпи, прекалено времеемки за имплементиране и в крайна сметка няма да отговорят на поставените бизнес цели.”

Думите на експерта явно се отнасят за примера с Tesla и нейното високоавтоматизирано производство в завода във Фримонт. Самият Илън Мъск по-рано тази година призна, че именно големият брой роботи може би се е оказал причина за прословутите проблеми в производството на Model 3 и че повече хора биха могли да подобрят процеса.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >