Рисковете при неправилно налягане на гумите

Неточното налягане в гумите не само ще ви коства по-висок разход на гориво, но може да стане дори причина за катастрофа. Таблиците за налягането и постоянните проверки ще ви предпазят от проблеми


1
ное.
2017

Ниското налягане в гумите е преди всичко опасно – а и бърка в джоба на водачите. Тъй като при ниско налягане разходът на гориво и износването се увеличават значително. Още по-голям проблем е, че прекалено ниското налягане може да доведе до нестабилно пътно поведение или до спукване на гумата. При наша проверка за налягането на гумите на място за отдих на магистралата установихме тревожни резултати: около половината шофьори бяха с прекалено ниско налягане на гумите, две трети от запитаните изобщо не се сетиха кога за последно са проверявали налягането. А колко е важно е налягането във всяка гума, можете да си представите, когато се замислите, че на нея се пада една четвърт от теглото на целия автомобил. Носещият елемент обаче е не гумата, а въздухът – и колкото повече от него има, толкова по-голяма е товароносимостта. Недостатъчното количество въздух съсипва бордовете и е заплаха за сигурността.

Как се държи автомобилът при ниско налягане?

Който добре познава автомобила си, ще усети веднага по пътното поведение, че налягането не е точното. Но какви са знаците? При прекалено ниско налягане или увредена гума задницата реагира неспокойно при смяна на лентата – и в най-лошия случай автомобилът може да презавие и да се завърти. При автомобили с ESP започват спирачни намеси, а лампата на системата започва да мига. Когато проблемът е в предна гума, колата започва да „тегли“ на една страна и има проблем с поддържането на правия курс. Тогава трябва да вдигнете крака от газта и веднага да проверите налягането. Рисково е и твърде високото налягане. При него контактната площ на гумата с пътя бива намалена, сцеплението също намалява (колелата започват да превъртат в много ранна фаза, най-вече на мокро). При продължително каране с високо налягане започва неравномерно износване на протектора – и така животът на гумата бива скъсен.

„Тегленето“ в предницата е сигнал за ниско налягане в предна гума.

Естествено, човек не трябва да разчита на това, че по влошеното пътно поведение ще разпознае неправилното налягане. Най-добре е да бъдат правени проверки – поне веднъж на 14 дена. На бензиностанцията могат безплатно да ви проверят гумите. Стойностите за правилното налягане на гумите могат да бъде открити в упътването за употреба на автомобила, на капачката на резервоара, върху В-колоната или в таблиците за налягането на производителите на гуми. Важно е да съобразявате, че упоменатите стойности са за студени гуми. При топли трябва да извадите 0,2 бара от стойностите, тъй като с повишение на топлината въздухът се разширява.

В гумаджийницата ми препоръчват помпане с азот. Какви са предимствата? Азотът запазва налягането на гумата по-стабилно oт нормалния въздух, защото е по-издръжлив на температурни промени. Въпреки това не бива да пренебрегвате редовната проверка на налягането.

Мога ли при паркиране бавно да „облизвам“ бордюра? Не, при всички положения трябва да спестите това „изживяване“ на гумите си. Дори ако на пръв поглед не виждате увреждания по гумата, такива могат да се появят по-късно.

Мога ли да си спестя постоянните проверки на налягането? Да, ако автомобилът ви е оборудван с със система TPMS (Tire-pressure monitoring system). При по-новите автомобили тя е серийна, при старите съществува възможност за следпродажбен монтаж.

Новата ми гума губи налягане, каква би могла да бъде причината? Ако не виждате чуждо тяло в гумата, първо проверете дали вентилът не изпуска. Друг вариант е джантата да е увредена и гумата да не прилепва плътно.

Извод

Всички гуми са кръгли и черни – и за съжаление повечето шофьори изобщо не им обръщат внимание. А гумите носят цялото тегло на колата и са свързващото звено между нея и пътя. Ето защо гумите не бива да бъдат подценявани – непременно следете налягането с постоянни проверки и ги пазете от удари с бордюри. Така ще осигурите на „обувките“ на автомобила си по-дълъг живот и ще постигнете по-нисък разход на гориво. Най-страшното последствие при немарливо отношение е гръмнала гума.

Още по темата

Card image cap
Проблемните зони на 5 хитови употребявани коли

8
февр.
2016

Пет популярни модела, които на пръв поглед са много търсени. Ние ще ви обърнем внимание за какво трябва да внимавате

Card image cap
Внимавайте с багажа!

3
май
2016

Опасността от блокада на границата с Гърция отпадна, но неукрепените товари продължават да бъдат заплаха за сигурността в пътуванията по празниците

Card image cap
Рисковият безключов достъп: „Страх ни е за автомобилите ни“

3
окт.
2017

19 000 автомобила се крадат годишно в Германия. Най-често те изчезват без шум и без следа. Посредством модерна техника крадците прихващат сигнала между дистанционното за безключов достъп и самия автомобил. Притежателите на автомобили са бесни и настояват индустрията да вземе адекватни мерки

Card image cap

В последния брой:

Архив >