2025
През студения сезон времето за зареждане на електромобили на станциите може да се увеличи значително. Американски изследователи вече са готови с решение на този проблем
Според много проучвания най-вече високите цени и недостатъчният пробег на електромобилите са основните фактори, които пречат на продажбите им. Но има и други спънки, които в момента отблъскват доста хора. Една от тях е времето за зареждане. В зависимост от модела и нивото на заряд на батерията, ще трябва да висите на станция за бързо зареждане най-малко 20-30 минути, докато батерията се зареди на 80 или повече процента. През зимата, когато температурите са минусови, обаче това може да отнеме значително повече време, докато батерията се зареди напълно. Изследователи от САЩ сега са разработили технология, която има за цел да елиминира този проблем.
Нов процес за производство на батерии, който трябва да бъде лесно приложим
Инженери от университета в Мичиган казват, че са разработили процес за производство на батерии за електромобили, който позволява те да се зареждат пет пъти по-бързо при температури до (-10) градуса. Предполага се, че новата технология за производство ще може да бъде имплементирана сравнително лесно от производителите на автомобили. „Предвиждаме този подход като нещо, което производителите на батерии за електрически автомобили биха могли да възприемат без да правят големи промени в съществуващите заводи“, обяснява Нийл Дасгупта, професор по машинно инженерство и материалознание в Университета Мичиган и съавтор на изследването.
Химически слой пречи на по-бързото зареждане в студено време
Според прессъобщение, изследователите идентифицират като проблем химическия слой, който се образува върху повърхността на електрода в резултат на реакцията с електролита, тя води до намалената скорост на зареждане в студено време. Дасгупта сравнява тази реакция с маслото: можете да го режете с нож както горещо, така и студено, но когато е студено, е много по-трудно. Ако се опитате да зареждате бързо през този слой, върху анода ще се отложи литий. Покритието от литий предотвратява зареждането на целия електрод, което от своя страна намалявало енергийния капацитет на батерията.
Решението: изследователите са намерили начин да предотвратят образуването на този повърхностен слой. За да направят това, те покриват батерията със стъкловиден материал, изработен от литиев борат карбонат с дебелина приблизително 20 нанометра. Това покритие ускорява значително зареждането при студено време. В комбинация със специално обработен електрод, тестовите клетки се зареждат с 500 процента по-бързо при температури под нулата.