2023
Най-добрият начин да изхвърлиш нещо е то да не отива на боклука. Все повече части от излезли от употреба автомобили вече се демонтират и рециклират – като някои дори се изпращат по целия свят. Този бизнес гарантира сериозен оборот.
Един VW Golf 3 е служил надеждно на собственика си почти три десетилетия, за които е навъртял над 350 000 километра. Но сега е време жизненият път на автомобила да приключи. Преди МПС-тa като въпросния Golf отиваха на автогробище, а сега – за рециклиране: защото голяма част от материалите в автомобила могат да бъдат използвани повторно.
Намираме се в депо за рециклиране на автомобили в близост до Франкфурт, във въздуха се носи миризма на масло и бензин. Зад голямата стоманена врата са наредени безброй каросерии на разглобени коли. Монтьор работи върху сравнително нова Toyota Avensis, която не подлежи на ремонт след тежко ПТП.
Пред входа на малкия офис чака синият Golf от 1994 г., чийто последен час е настъпил. В зависимост от ситуацията пазара, фирмите за рециклиране плащат по 500-600 лева за подобни МПС-та.
Рециклирането отдавна е добър бизнес
За много клиенти обаче по-важното е получаването на съответния документ за прекратяване на регистрацията. За разкомплектоването на почти олдтаймера фирмата за рециклиране плаща заплати на своите служители – тъй като печели и от продажба на части. А рециклирането се е превърнало в страхотен бизнес още от 80-те години на миналия век.
Сваляне на акумулатора, източване на работните течности
Когато синият Golf III влиза в халето, започват да го разкостват. Свалят акумулатора, отварят капачетата на съдовете за работи течности и вкарват в тях маркучи за източване: подобно на плювалника при вашия зъболекар, и тук течностите за спирачките, за чистачките и за охладителната система се изсмукват в предвидените за тази цел специални резервоари. Същият процес се повтаря и в дъното на автомобила, когато той бъде повдигнат.
На специалната вендуза е монтирано устройство, напомнящо чиния за супа. В центъра има метален шип, който се вкарва в трансмисията и в резервоара, за да източи съответните флуиди. Веднъж месечно идва представител на друга специализирана фирма, който взима течностите от автомобила за рециклиране. Най-вече рециклирането на маслото е по-сложен процес. А източеният от колите бензин рециклиращите компании обикновено използват за собствения си автопарк.
Остатъчните капки масло също се изгарят
Но все още по частите на трансмисията, в двигателния отсек, в резервоара и в различните съдове има останали капки масло, естествено – смесени с мръсотия. Какво се случва с тях? Нищо, това масло изгаря при разтопяването на по-късен етап. A колелата се демонтират, за да бъде изсмукана течността от амортисьорите.
Търсенето на пазара за авточасти е от решаващо значение
Състоянието на автомобила е определящо за по-нататъшното развитие на процеса по рециклиране. Седалки, интериорни елементи, тапицерия, прозорци, двигател и периферни агрегати – ако се търсят на пазара за резервни части, ще бъдат демонтирани. Или готовият за претопяване VW Golf отива на големия плац, където потенциален клиент може да си хареса определени компоненти за сваляне.
Най-добрият начин да изхвърлиш нещо е то изобщо да не отива на боклука. Частите, които са в особено добро състояние, се премахват, проверяват и евентуално техни снимки се качват на уебсайта на компанията за рециклиране. Някои отиват на обяви в Ebay, а други – на големите борси за части в Интернет.
Онлайн пазарът на части нарасна много сериозно през последните десетина години. Все повече и повече компании за рециклиране продават търсени части по цяла Европа – и дори по целия свят. Бизнесът в този сектор е по-голям от когато и да било.
Колкото по-популярен е моделът, толкова по-търсени са частите
Но не цялата търговия е вирутална. Ако някой търси алтернатор за стария си VW Passat или VW Polo, този от стария Golf 3 също може да се окаже подходящ. Подобен е случаят и с ръчната спирачка, казанчето за чистачките, електрическите стъкла или някои части по спирачната система. Ето защо в депото за рециклиране постоянно идват частни лица или представители на сервизи, които търсят части. Колкото по-популярен е бил даден модел на пазара, толкова по-сериозно е и търсенето на резервни части.
Ако състоянието на автомобила е прекалено лошо и частите му не струват нищо (или не стават за нищо), никой не си прави труда да ги сваля. Ако излязлото от употреба МПС е престояло на плаца достатъчно дълго или ако частите му вече не е търсят, прозорците, гумите, седалките и още някои модули накрая се демонтират – за тях ще се погрижат други специални фирми със собствен цикъл за рециклиране.
Накрая в пресата за скрап отива само купето. Самият метал се разтопява – и започва следващия си живот в други продукти.