И въпреки че повечето дизайнери не обичат да чуват това: малко ретро помага почти винаги. То събужда носталгични чувства, настройва ни мило, нахлува в сърцето. И когато е направено умело, направо ни омекват коленете. Ретрото се продава добре особено при автомобилите. Доказателство за това са новите издания на вечни автомобилни класики – от MINI, през Fiat 500 до Ford Mustang. Понякога са достатъчни само отделни детайли, които намекват за дизайна от миналото – много типичен пример е старата радиаторна решетка на SL, която днес се използва толкова често от Mercedes. Ние от AUTO BILD и друг път сме ви представяли идеи за възраждането на легенди – и продължаваме. Сега пред вас са 9 кандидата за слава, оформени за новото време от дизайнера Радован Варичак. Ще успеем ли да разбудим страстта ви към ретрото? Сигурно!
FORD GRANADA: ЗАВРЪЩАНЕ КЪМ СТАРИТЕ ДОБРОДЕТЕЛИ
Тайната на успеха на големия Ford с име Granada. Формално „кръстосвачът“ от Кьолн впечатляваше с предния си капак с размерите на маса за билярд, но се представяше добре и технически, поне през 70-те години на миналия век: независимо окачване отзад, яки 6-цилиндрови мотори – почти бизнес клас. Като основа за нашия проект ние избрахме Granada от втората серия, която не е с толкова американски дизайн, а с ясни европейски линии.
Роден
1972
Починал
1985
По-голям с един номер
Който търсеше много автомобил за парите си, можеше да избере комфортния Granada.
FIAT 128 NUOVA: ОСЪЗНАВАНЕ НА СТАРИТЕ ЦЕННОСТИ
Да, трябва да признаем, Fiat 128 може и да не е типичен класически автомобил. Кой помни тази „кутийка“ от Торино? В същото време 128 заслужава почетно място в автомобилната история. Когато се появи по пътищата през 1969 година, той впечатли с множество технически решения, които години по-късно осигуриха световния успех на VW Golf – предно задвижване, напречно разположен двигател, последователно оползотворяване на пространството. Неговите родители – Данте Джакоза и дошлият от Ferrari Аурелио Лампреди, са сред автомобилните гении като Фердинанд Порше или Алек Исигонис. И те създадоха базата за разцвета на автомобилния производител от Торино. А след като напуснаха в края на 70-те, Fiat пое надолу. Нашият съвременен превод следва философията на 128 без излишни компромиси: ясен, функционален дизайн без никакви украшения, оптимално оползотворяване на пространството при компактни външни размери, ниско тегло – ретрото като линия на разума.
Роден
1969
Починал
1983
Без компромиси
Много място на малко пространство, както и щипка италиански чар – рецептата за успеха на 128.
PORSCHE 928: ЕДНО ЗРЯЛО GT
Всъщност навремето, през 1977 година, Porsche не допусна никаква грешка: до 911 трябваше да застане едно истинско GT. С предно разположен V8 двигател, задно задвижване, както и с най-фина техника на Porsche – 928 комбинираше уверената мощ с комфорт при дълги пътувания и доста сериозен спортен дух. И фактът, че всичко това бе реализирано много успешно, се усеща и днес: старият болид на Porsche въодушевява дори и модерната публика. Но цялото това техническо съвършенство не помогна на 928 да придобие статуса на автомобил мечта, нито да има голям успех на пазара. За клиентите, заразени от вируса на 911, абонирани за задно разположен двигател и въздушно охлаждане, това просто не беше истинско Porsche. Днес, в светлината на успеха на Cayenne, 928 вероятно щеше да пожъне големи симпатии: в палитрата на фирмата все така липсва класическо, спокойно GT. А подходящата техника – V8 и платформа с предно разположен двигател и задно задвижване – е налице. Тоест е крайно време за втори опит.
Роден
1977
Починал
1995
Криворазбран талант
928 бе адресиран към по-зрелите водачи на Porsche, за съжаление без дълготраен успех.
OPEL ASCONA: СВЕЖ ПОЛЪХ
Нека всеки, който си спомня първия Opel Ascona, вдигне ръка! Очевидно няма да сте много – и според нас това не е справедливо. Защото с Ascona A от 1970 година започва времето на възход при Opel. Преди нея излъчването на моделите бе някак еснафско, липсваше атрактивност. Но след това вече доминираха ясните линии, стегнатите каросерии и спортните добродетели – които при Ascona се изразяваха най-вече в качеството на окачването. Ние смятаме, че в Opel трябва да обърнат внимание на това, даваме нашето предложение: Opel Ascona D, свежият полъх в своя клас.
Роден
1970
Починал
1975
Ясен случай
Стегнат дизайн, компактен и спортен – и „излъска“ имиджа на Opel.

Най-точното име на нашето предложение трябваше да е Ascona D, защото това би било четвъртото поколение на модела
PEUGEOT 504: РЕТРО КАЛЯСКАТА
Да се върнем назад във времето, когато ролята на Peugeot бе много ясна: традиционният френски производител доставяше неособено вълнуващи, но стабилни всекидневни автомобили, консервативни, леко премиум и преди всичко – très comfortable. В същото време те винаги изглеждаха добре, защото за дизайна отговаряше италианският крал на автомобилния стил Pininfarina – чак до 70-те години на миналия век. Последното Peugeot от среден клас, което отговаряше на тези изисквания, бе 504 от 1968 година, а с известни уговорки – и наследникът му 505. Ние решихме да възродим 504, в случая като лимузина с красивото лице на Pininfarina и индивидуално „отрязана“ задна част. Но същото внимание заслужават и елегантните кабриолети и купета на базата на 504.
Роден
1968
Починал
1983
Bonne Qualité
Комфорт, здравина – 504 бе Mercedes-ът на французите.
VOLVO HIPPOLYTA: ЦАРСТВЕНИЯТ
В Германия старите Hardcore модели на Volvo се казваха 121, 122 и 123 – но в родината си Швеция те носеха оригиналното си име: Amazon, като войнствените дами от гръцката митология. И те изглеждаха точно така: солидни, индивидуални, стегнати. Но в никакъв случай не и грозни. Старите Amazon имаха много особен характер, който доминираше при шведската марка през следващите десетилетия – но междувременно сякаш се поразми, за съжаление. Ние ще се опитаме да го възродим: с Volvo на име Hippolyta, легендарната царица на амазонките. Много му подхожда.
Роден
1956
Починал
1970
Шведска стомана
Оригиналното Volvo Amazon има славата на неразрушимо.
WARTBURG 353: НОСТАЛГИЯ ПО СОЦА НА СВЕТОВНО НИВО
Признаваме, не всички хранят приятни спомени от автомобилите Wartburg. Но когато през 1966 година двутактовите модели от Айзенах получиха нова каросерия, сякаш дойдоха модерните времена. Формата със стегнати линии, равни повърхности и големи прозорци изглеждаше актуална и допадаше на клиентите и отвъд Желязната завеса. Но като техника всичко се запази постарому. Днес виждаме във Wartburg германска алтернатива на Dacia, със скромен дизайн, но и силен характер.
Роден
1966
Починал
1991
Двутактов de luxe
Преди промените един такъв Wartburg 353 бе автомобилна мечта.