Ретроспекция: MICROскопичен разход, HYBRIDни технологии

2012
2024

Какво написа AUTO BILD България преди 20 години – първи впечатления от Ford Fiesta 1.4 Micro Hybrid

Специалистите на Ford работят усилено върху „микрохибридния“ прототип, който може да излезе на пазара още през 2006 г.

Обичайният служител в научноизследователския и развоен център на Ford из­глежда като Даниел. Е, може би Даниел изглежда по-добре от обичайното, но биографията и кариерата му наподобяват в голяма степен тези на повечето негови колеги в научния център в германския град Аахен. Въпреки че е само на 35 години, Даниел вече е доктор на на­уките и наред с оста­налите млади, моти­вирани и добре обра­зовани специалисти на Ford разработва автомо­билни технологии, изпревар­ващи с години тези, които използват обичайните превозни средства по пътищата.

Даниел Кок е ръководител на отдела по енергиен ме­ниджмънт, с чието последно произведение под формата на сив Ford Fiesta се запознавам на паркинга за посетители на научноизследователския и развоен център. 1,4-литровият четирицилиндров бензинов двигател с мощност 80 к. с. стартира меко като електромо­тор и достига празните оборо­ти без ни най-малко сътресе­ния и вибрации. В този момент инженер Кок започва да бърника из жабката, наглася нещо с един бутон и накрая угасва двигателя, за да демон­стрира конвенционалния старт, при който наистина се усещат съвсем ясни първона­чални вибрации. Даниел се ус­михва предоволно…

Специалистът на Ford, който е холандец по национал­ност, е успял да отучи Fiesta-та от лошите й маниери при стартиране с помощта на по­мощен генератор, който в конкретния случай съвместява и функцията на стартер. В тер­минологията на Ford тази сис­тема е обозначена като „микрохибрид“. Представката „микро“ има за цел да я разграни­чи от класическите хибридни модели с допълнителен елект­родвигател, подпомагащ ос­новния агрегат с вътрешно го­рене с цел намаляване на раз­хода на гориво. За разлика от тях експерименталната Fiesta се движи без помощта на електромотор, но разполага с интели­гентна акумулаторна батерия, която съхранява и отдава енер­гия в точно определени момен­ти. Този акумулатор служи само за захранване на бордо­вата електромрежа и не подпо­мага бензиновия агрегат при ускорение или потегляне.

Общото между прототипа на Ford и „двумоторните“ кон­цепции като Honda IMA и Toyota Prius е в по-ниския дял на вредните за околната среда емисии на въглероден двуокис и азотни окиси в отработили­те газове, но при нея това се постига благодарение на функ­цията „старт-стоп“. При пре­стой в задръстване или на чер­вен светофар двигателят авто­матично се изключва.

Според създателите й, Fiesta Micro Hybrid изразходва с 15 % по-малко гориво от стандартния модел

„Мисленето е работа на автомобила, защото водачът трябва да се концентрира върху шофирането“, пояснява идеята ръководителят на про­екта. Моторът стартира отно­во напълно автоматично в мо­мента, в който кракът на вода­ча отпусне педала на спирачката.

Според изчисленията на специалистите от Ford, в град­ски условия микрохибридът ще успее да постигне с около 15 % по-нисък среден разход на гориво в сравнение със стандартната 1,4-литрова бен­зинова версия на модела, а при движение по смесения цикъл „градско/междуградско/магистрала“ спадът в разхода ще бъде около 6 %. Идеята без­спорно е добра, но не е съвсем нова. Много подобната „старт-стоп“ система при Volkswagen Golf се провали още през 90-те години на миналия век, а в момента Citroen са почти гото­ви със серийната реализация на своя практически идентичен като принцип на работа СЗ Stop & Start.

Засега Ford все още не планират серийно производст­во на микрохибрида и предпочитат да изчакат, за да видят дали нарастващото търсене на хибридни автомобили ще се оформи като трайна тенден­ция. В същото време обаче, стартът на серийното производство на микрохибридната Fiesta би могъл да бъде даден още през 2006 г. Засега липсват точни калкулации относ­но цената на подобен бъдещ модел, но от Ford дават кон­кретно обещание, че „надцен­ката за икономичната микро-хибридна версия няма да над­вишава цената на една добра аудиосистема“.

Ако това бъде реализира­но на практика, то цената на Fiesta Micro Hybrid би била по- ниска от версията със сравним по мощност дизел, притежаващ сходен разход на гориво в ус­ловия на градско движение. Всичко това звучи доста смис­лено и в крайна сметка изсле­дователите от Аахен следва да бъдат поздравени за свършена­та работа по разработката на концепцията Micro Hybrid. Факт е, че резултатът е доста по-добър от обичайното…

Технически данни

Бензинов редови четирици­линдров двигател, четири клапана на цилиндър, рабо­тен обем 1388 куб. см, макси­мална мощност 59 кВт (80 к. с.) при 5700 об. /мин, максимален въртящ момент 124 Нм при 3500 об./мин, стартер-генератор, предно предава­не, петстепенна механична предавателна кутия, незави­симо окачване отпред,полунезависимо отзад, багажен обем 284/947 л, вместимост на резервоара 45 л, дължина/широчина/височина – 3916/1683/1432 мм • гуми 175/ 65 R14 S, собствено тегло 1105 кг, максимална скорост 167 км/ч, среден разход на гориво 6,0 л бензин 95Н на 100 км пробег, емисии на въглероден двуокис 141 г/100 км

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин