2024
Какво написа AUTO BILD България преди 20 години – първи впечатления от Ford Fiesta 1.4 Micro Hybrid
Специалистите на Ford работят усилено върху „микрохибридния“ прототип, който може да излезе на пазара още през 2006 г.
Обичайният служител в научноизследователския и развоен център на Ford изглежда като Даниел. Е, може би Даниел изглежда по-добре от обичайното, но биографията и кариерата му наподобяват в голяма степен тези на повечето негови колеги в научния център в германския град Аахен. Въпреки че е само на 35 години, Даниел вече е доктор на науките и наред с останалите млади, мотивирани и добре образовани специалисти на Ford разработва автомобилни технологии, изпреварващи с години тези, които използват обичайните превозни средства по пътищата.
Даниел Кок е ръководител на отдела по енергиен мениджмънт, с чието последно произведение под формата на сив Ford Fiesta се запознавам на паркинга за посетители на научноизследователския и развоен център. 1,4-литровият четирицилиндров бензинов двигател с мощност 80 к. с. стартира меко като електромотор и достига празните обороти без ни най-малко сътресения и вибрации. В този момент инженер Кок започва да бърника из жабката, наглася нещо с един бутон и накрая угасва двигателя, за да демонстрира конвенционалния старт, при който наистина се усещат съвсем ясни първоначални вибрации. Даниел се усмихва предоволно…
Специалистът на Ford, който е холандец по националност, е успял да отучи Fiesta-та от лошите й маниери при стартиране с помощта на помощен генератор, който в конкретния случай съвместява и функцията на стартер. В терминологията на Ford тази система е обозначена като „микрохибрид“. Представката „микро“ има за цел да я разграничи от класическите хибридни модели с допълнителен електродвигател, подпомагащ основния агрегат с вътрешно горене с цел намаляване на разхода на гориво. За разлика от тях експерименталната Fiesta се движи без помощта на електромотор, но разполага с интелигентна акумулаторна батерия, която съхранява и отдава енергия в точно определени моменти. Този акумулатор служи само за захранване на бордовата електромрежа и не подпомага бензиновия агрегат при ускорение или потегляне.
Общото между прототипа на Ford и „двумоторните“ концепции като Honda IMA и Toyota Prius е в по-ниския дял на вредните за околната среда емисии на въглероден двуокис и азотни окиси в отработилите газове, но при нея това се постига благодарение на функцията „старт-стоп“. При престой в задръстване или на червен светофар двигателят автоматично се изключва.
Според създателите й, Fiesta Micro Hybrid изразходва с 15 % по-малко гориво от стандартния модел
„Мисленето е работа на автомобила, защото водачът трябва да се концентрира върху шофирането“, пояснява идеята ръководителят на проекта. Моторът стартира отново напълно автоматично в момента, в който кракът на водача отпусне педала на спирачката.
Според изчисленията на специалистите от Ford, в градски условия микрохибридът ще успее да постигне с около 15 % по-нисък среден разход на гориво в сравнение със стандартната 1,4-литрова бензинова версия на модела, а при движение по смесения цикъл „градско/междуградско/магистрала“ спадът в разхода ще бъде около 6 %. Идеята безспорно е добра, но не е съвсем нова. Много подобната „старт-стоп“ система при Volkswagen Golf се провали още през 90-те години на миналия век, а в момента Citroen са почти готови със серийната реализация на своя практически идентичен като принцип на работа СЗ Stop & Start.
Засега Ford все още не планират серийно производство на микрохибрида и предпочитат да изчакат, за да видят дали нарастващото търсене на хибридни автомобили ще се оформи като трайна тенденция. В същото време обаче, стартът на серийното производство на микрохибридната Fiesta би могъл да бъде даден още през 2006 г. Засега липсват точни калкулации относно цената на подобен бъдещ модел, но от Ford дават конкретно обещание, че „надценката за икономичната микро-хибридна версия няма да надвишава цената на една добра аудиосистема“.
Ако това бъде реализирано на практика, то цената на Fiesta Micro Hybrid би била по- ниска от версията със сравним по мощност дизел, притежаващ сходен разход на гориво в условия на градско движение. Всичко това звучи доста смислено и в крайна сметка изследователите от Аахен следва да бъдат поздравени за свършената работа по разработката на концепцията Micro Hybrid. Факт е, че резултатът е доста по-добър от обичайното…
Технически данни
Бензинов редови четирицилиндров двигател, четири клапана на цилиндър, работен обем 1388 куб. см, максимална мощност 59 кВт (80 к. с.) при 5700 об. /мин, максимален въртящ момент 124 Нм при 3500 об./мин, стартер-генератор, предно предаване, петстепенна механична предавателна кутия, независимо окачване отпред,полунезависимо отзад, багажен обем 284/947 л, вместимост на резервоара 45 л, дължина/широчина/височина – 3916/1683/1432 мм • гуми 175/ 65 R14 S, собствено тегло 1105 кг, максимална скорост 167 км/ч, среден разход на гориво 6,0 л бензин 95Н на 100 км пробег, емисии на въглероден двуокис 141 г/100 км