2024
Какво написа AUTO BILD България преди 20 години
Юли 2004
Нов автомобил за 5000 евро!
Renault представи в Париж дългоочакваното ценово чудо на Dacia. Автомобилът ще носи името Logan и наистина ще струва 5000 евро.
На пазара има много автомобили с цена от 5000 евро – само че на пазара за употребявани автомобили. Досега никой производител не бе успял да пробие дъното на ценовите равнища и да предложи нов автомобил на „невъзможната“ цена от 5000 евро. До момента, в който Renault и тяхната румънска „дъщеря“ Dacia не постигнаха невъзможното…

От септември новият Logan ще започне да се продава на румънския пазар, след което ще последват пазарите в Източна Европа, Русия, Мароко, Колумбия, Иран и Китай. Ако след изреждането на тези повече или по-малко далечни от западноевропейското благополучие страни сте решили, че качествата на новия автомобил едва ли са много по-високи от цената му, трябва да ви опровергаем с изказването лично на шефа на Renault Луи Швайцер. При представянето на модела в Париж в началото на юни спомена, че „не е изключено на определен етап Logan да бъде предлаган и на пазарите в страните от Западна Европа.“
Няма съмнение, че главният „коз“ на Logan е именно цената му, но истинската й значимост изпъква едва когато размерите на новия модел на Dacia (дължина/ широчина/височина – 4,25/1,74/1,53 метра) бъдат сравнени с тези на основните му далекоизточни ценови конкуренти. Френско-румънската копродукция съвсем не е малък автомобил и макар че в серийното оборудване на Logan липсват ABS, сервоуправление, ESP и въздушна възглавница за пътника до водача, комплектацията му включва триточкови предпазни колани и облегалки за глава на всички седалки. Желаещите да повишат нивото на безопасността ще трябва да бръкнат по-дълбоко в джобовете си – това доста помрачава блясъка на ценовата сензация, но и след добавянето на препоръчителните „екстри“, Logan си остава много изгодна покупка.

Ниското ценово равнище е било реализирано благодарение на два основни фактора – средната брутна заплата на румънските работници, която не надвишава 180 евро месечно и използването на части и компоненти от „майката“ Renault.
Logan е базиран на техническата платформа на малкото Renault Modus, чиято поява на пазара се очаква през тази есен, предният мост води началото си от Clio, скоростния лост от старото поколение на Espace, а самата механична предавателна кутия се използва и в актуалния Megane.
Сглобеният по този начин „пъзел“ се задвижва от бензиновите двигатели с мощност 75 и 90 к. с. на Clio – наистина модерни агрегати, изпълняващи еконормата Euro 4. По-късно към гамата от двигатели ще бъдат добавени дизелов агрегат и мотор, способен да работи с природен газ, а броят на вариантите на каросерията ще нарасне на три с въвеждането на комби-версията и лекотоварната модификация.

За разлика от двигателите, интериорът не може да се похвали с последните писъци на модернизма – горната част на арматурното табло представлява цялостна пластмасова отливка, а сивите тапицерии, семплите превключватели и доста грубичките форми на дръжките на вратите са нагледна демонстрация на суровите реалности в ниския ценови клас.
В интерес на справедливостта обаче, качествата на този автомобил трябва да се оценяват през очите на потенциалната клиентела, в която се прицелват Renault – за хората от „нашата черга“ Logan наистина има шансове да се превърне в това, което е била „костенурката“ за германците през 50-те години, а повечето от бъдещите клиенти на новата Dacia в Китай или Колумбия в момента ходят пеша или в най-добрия случай се придвижват с велосипеди…