Ретроспекция: три различни премиери от F1 преди 20 години

0904
2025

Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години

В първите две седмици на януари три дългоочаква­ни премиери успяха да при­влекат вниманието на феновете от цял свят. Но тук не става въпрос за новите фил­ми, които ще се борят за „Оскар“, а за болиди от Формула 1, които трябва да участват в новия световен шампионат и да сложат край на хегемонията на Ferrari. Или поне да се опитат. В първата половина на януа­ри BAR, Sauber и Toyota – естествено не в този ред – показаха новите си коли. Но така биха били подредени според класирането си от миналата година. Тимът на Дженсън Бътън и Такума Сато, но вече без Дейвид Ричарде все още гони първата си победа във Фор­мула 1. Затова и при пред­ставянето на новия болид 007, дело отново на Джеф Уилис, мотото бе простич­ко: „Ако тази кола не спе­чели поне едно състезание догодина, то разочаровани­ето ни ще е голямо.“ А за да е по-ясно какво трябва да се направи, Бътън обясни, че е напълно възможно да бъде

спечелено още първото състезание – Гран при на Австралия на 6 март. Кола­та бе представена на писта­та край Барселона и се явя­ва поредният елемент в пла­на на тима и доставчика на двигатели Honda за спечел­ване на световната титла при конструкторите през 2007 г. Това означава сега Бътън и Сато да взимат по­беди, а догодина да се борят за първото място при пило­тите. Ако още са пилоти на този тим.

– Новата кола е стъпка напред в сравнение с болида от миналата година – обясни Дженсън. – Мисля, че тимът успя да достигне върха на възможностите на колата, които са позволени от новите правила за 2005 г. Тъй като Ferrari ще започ­не сезона със старата кола, в началото на годината има­ме отлични шансове да спе­челим някое състезание. А за по-нататък ще видим.

На пистата във Вален­сия пък бе показан новият Sauber С24. Първоначално тимът бе планирал предста­вяне в Малайзия, но то бе отменено заради трагедията с цунами в държавите от този регион.

– С24 е базиран като концепция на колата ни от миналата година, която се оказа много сполучлива и даде големи възможности за развитие – заяви техничес­кият директор на тима Вили Рампф. – Направили сме промени само в областите, където те ще донесат подо­бряване на представянето. Най-големият прогрес е в областта на аеродинамика­та, като първите стъпки в тази насоко предприехме още във втората половина на миналата година, когато получихме обнадеждаващи резултати от новия ни аеро­динамичен тунел.

Sauber отново ще из­ползва двигатели Ferrari, ко­ито ще носят името Petronas 05 А и са идентични с тези, с които се състезава Скудерията. Но в тима на Петер Заубер решиха сами да си конструират скоростна ку­тия, след като през минала­та година трансмисиите също идваха от Маранело. Отборът вече ще се състе­зава с гуми Michelin, а спо­ред Петер Заубер това ще се отрази добре на резултати­те на двамата пилоти през новия сезон. Фелипе Маса остава в швейцарския тим, а за негов съотборник бе нает световният шампион за 1997 г. Жак Вилньов. Кана­децът подписа за две годи­ни, но договорът му е обвързан с представянето му на пистата, тоест ще по­лучава повече пари, ако спе­чели повече точки.

– Още в първия ми тест с колата от миналата година С23 останах впечатлен както от качествата на болида, така и от тези на тима – обяс­ни учтиво Жак. – Мисля, че заедно със Sauber ще минем напред в класирането. За мен швейцарският тим е най-прогресиращият през 2004 г. и се надявам тази тенденция да се запази и през новия сезон.

А годината започна с презентацията на новия болид на Toyota, както и на но­вите пилоти на японския тим, базиран в Кьолн. Мно­го оригинално за сцена на премиерата бе избрана една от железопътните гари в Барселона, а техническият директор на тима Майк Гаскойн представи TF105, първата кола на отбора, раз­работена изцяло под негово ръководство. Toyota е от три години във Формула 1, сме­ни около половин дузина пилоти, а общите разходи на японската компания се из­числяват на 1 милиард дола­ра. Срещу тях резултатите са повече от скромни – от­борът е още далеч от „Голямата четворка“, където бързо влезе Renault, а като късмет се оценява всяко присъствие на пилот на от­бора в средата на таблица­та.

– Целта ни е да започ­нем да печелим състезания във Формула 1, но в също­то време знаем, че за това се изисква време – обяви на представянето шефът на тима Цутоми Томита. – На­дяваме се, че TF105 ще се окаже още една стъпка в правилната посока.

– В последните състеза­ния напълно изоставихме развитието на TF104B, за да можем да напреднем повече с новата кола – допълни Гаскойн. – Мисля, че ще се справим. Освен това разпо­лагаме с един от най-добри­те и най-издръжливите мо­тори във Формула 1, така че по новите правила би тряб­вало да имаме предимство.

По правилата, спомена­ти от Гаскойн всеки един двигател във Формула 1 трябва да издържа по два състезателни уикенда през 2005 г., което се очаква да е трудна задача за някои до­ставчици, чиято продукция не е сред най-издръжливите. Но миналата година пи­лотите на Toyota нямаха такъв проблем.

Ралф Шумахер е първа­та голяма звезда, наета от Toyota да кара за тима, а за­

едно с него ще се състезава Ярно Трули, който миналата година довърши сезона в тима от Кьолн. Италианецът спечели през 2004 г. Гран при на Монако, но прогнози­ра, че през 2005 г. отново ще е далеч от победите. Според Ралф реалистичната цел е място на подиума през вто­рата половина на сезона и стартове от втора или трета редица в почти всяко състе­зание. Защото това е пътят към победите, а след това и към световната титла.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин