2025
Вижте какво написа AUTO BILD България преди 20 години
В първите две седмици на януари три дългоочаквани премиери успяха да привлекат вниманието на феновете от цял свят. Но тук не става въпрос за новите филми, които ще се борят за „Оскар“, а за болиди от Формула 1, които трябва да участват в новия световен шампионат и да сложат край на хегемонията на Ferrari. Или поне да се опитат. В първата половина на януари BAR, Sauber и Toyota – естествено не в този ред – показаха новите си коли. Но така биха били подредени според класирането си от миналата година. Тимът на Дженсън Бътън и Такума Сато, но вече без Дейвид Ричарде все още гони първата си победа във Формула 1. Затова и при представянето на новия болид 007, дело отново на Джеф Уилис, мотото бе простичко: „Ако тази кола не спечели поне едно състезание догодина, то разочарованието ни ще е голямо.“ А за да е по-ясно какво трябва да се направи, Бътън обясни, че е напълно възможно да бъде
спечелено още първото състезание – Гран при на Австралия на 6 март. Колата бе представена на пистата край Барселона и се явява поредният елемент в плана на тима и доставчика на двигатели Honda за спечелване на световната титла при конструкторите през 2007 г. Това означава сега Бътън и Сато да взимат победи, а догодина да се борят за първото място при пилотите. Ако още са пилоти на този тим.
– Новата кола е стъпка напред в сравнение с болида от миналата година – обясни Дженсън. – Мисля, че тимът успя да достигне върха на възможностите на колата, които са позволени от новите правила за 2005 г. Тъй като Ferrari ще започне сезона със старата кола, в началото на годината имаме отлични шансове да спечелим някое състезание. А за по-нататък ще видим.
На пистата във Валенсия пък бе показан новият Sauber С24. Първоначално тимът бе планирал представяне в Малайзия, но то бе отменено заради трагедията с цунами в държавите от този регион.
– С24 е базиран като концепция на колата ни от миналата година, която се оказа много сполучлива и даде големи възможности за развитие – заяви техническият директор на тима Вили Рампф. – Направили сме промени само в областите, където те ще донесат подобряване на представянето. Най-големият прогрес е в областта на аеродинамиката, като първите стъпки в тази насоко предприехме още във втората половина на миналата година, когато получихме обнадеждаващи резултати от новия ни аеродинамичен тунел.
Sauber отново ще използва двигатели Ferrari, които ще носят името Petronas 05 А и са идентични с тези, с които се състезава Скудерията. Но в тима на Петер Заубер решиха сами да си конструират скоростна кутия, след като през миналата година трансмисиите също идваха от Маранело. Отборът вече ще се състезава с гуми Michelin, а според Петер Заубер това ще се отрази добре на резултатите на двамата пилоти през новия сезон. Фелипе Маса остава в швейцарския тим, а за негов съотборник бе нает световният шампион за 1997 г. Жак Вилньов. Канадецът подписа за две години, но договорът му е обвързан с представянето му на пистата, тоест ще получава повече пари, ако спечели повече точки.
– Още в първия ми тест с колата от миналата година С23 останах впечатлен както от качествата на болида, така и от тези на тима – обясни учтиво Жак. – Мисля, че заедно със Sauber ще минем напред в класирането. За мен швейцарският тим е най-прогресиращият през 2004 г. и се надявам тази тенденция да се запази и през новия сезон.
А годината започна с презентацията на новия болид на Toyota, както и на новите пилоти на японския тим, базиран в Кьолн. Много оригинално за сцена на премиерата бе избрана една от железопътните гари в Барселона, а техническият директор на тима Майк Гаскойн представи TF105, първата кола на отбора, разработена изцяло под негово ръководство. Toyota е от три години във Формула 1, смени около половин дузина пилоти, а общите разходи на японската компания се изчисляват на 1 милиард долара. Срещу тях резултатите са повече от скромни – отборът е още далеч от „Голямата четворка“, където бързо влезе Renault, а като късмет се оценява всяко присъствие на пилот на отбора в средата на таблицата.
– Целта ни е да започнем да печелим състезания във Формула 1, но в същото време знаем, че за това се изисква време – обяви на представянето шефът на тима Цутоми Томита. – Надяваме се, че TF105 ще се окаже още една стъпка в правилната посока.
– В последните състезания напълно изоставихме развитието на TF104B, за да можем да напреднем повече с новата кола – допълни Гаскойн. – Мисля, че ще се справим. Освен това разполагаме с един от най-добрите и най-издръжливите мотори във Формула 1, така че по новите правила би трябвало да имаме предимство.
По правилата, споменати от Гаскойн всеки един двигател във Формула 1 трябва да издържа по два състезателни уикенда през 2005 г., което се очаква да е трудна задача за някои доставчици, чиято продукция не е сред най-издръжливите. Но миналата година пилотите на Toyota нямаха такъв проблем.
Ралф Шумахер е първата голяма звезда, наета от Toyota да кара за тима, а за
едно с него ще се състезава Ярно Трули, който миналата година довърши сезона в тима от Кьолн. Италианецът спечели през 2004 г. Гран при на Монако, но прогнозира, че през 2005 г. отново ще е далеч от победите. Според Ралф реалистичната цел е място на подиума през втората половина на сезона и стартове от втора или трета редица в почти всяко състезание. Защото това е пътят към победите, а след това и към световната титла.