2024
Какво написа AUTO BILD България преди 20 години
Размерът все пак има значение
Много от редовните читатели вероятно си спомнят, че заглавието на статията за миналогодишния софийски автосалон твърдеше, че размерът няма значение, когато качеството е на ниво. Междувременно обаче пазарът на нови автомобили в България расте като гъба след пролетен дъжд, а нарастващият му размер по отношение на количеството променя доста от нещата към по-добро и в качествено отношение.
Освен всичко останало, неотчитането на нарасналия чисто физически размер на изложението в международния изложбен център в София би било твърде неуважително към организаторите – тазгодишното издание се бе разпростряло на рекордната площ от 12 816 квадратни метра, като всеки годен за изложбени цели квадратен милиметър от залите и откритото пространство бе оползотворен без остатък…
Но да се върнем на пазара и неговото отражение върху оптимистичните настроения и усилия на изложителите да покажат пред българска публика най-новото и най-доброто от продукцията на световното автомобилостроене. Докато в края на миналата година Съюзът на вносителите на автомобили в Българи едва успяваше да не изпадне в неудържима еуфория от поредното нарастване в продажбите и достигане на фантастичното само до преди една-две години число 17 220, постигнатитият през тази пролет резултат и най-вече надеждите за остатъка от годината окончателно взривиха еуфорията. Данните от официалната статистика на Съюза сочат общ брой на продажбите от януари до март, възлизащ на 8101 екземпляра, с което мечтите за прекрачване на магическата граница от 20 000 в края на 2004 г. придобиват доста реални очертания. Разбира се, сред хората в бранша има и скептици, има и такива, които все още не могат да повярват, че след продължителната суша на автомобилния пазар нещата тръгват с ускорени темпове, но показаното на „София 2004” бе в състояние да опровергае и най-черногледия скептик.
Въпросът дали броят на премиерите е около 50 или около 100 в зависимост от това какво трябва да се счита за премиера и какво не, определено не е най-важното. Много по-важно е това, че новите, непоказвани до момента у нас модели по щандовете на изложителите определено бяха повече на брой от това, което българският автолюбител вече беше виждал. Това е голяма и безкрайно значима промяна в една държава, по улиците на която от години се движат предимно возила, които някой вече е ползвал…
Няма да кажем нищо ново с констатацията, че благодарение на успокоилата се финансова обстановка в държавата, благодарение на плахия еврооптимизъм и на възраждащия се с бурни темпове след катастрофалните събития в средата на 90-те афинитет на банковата система да отпуска потребителски кредити и да финансира лизингови схеми, българинът получи възможност да развърже кесията и да отправи поглед по-далеч от плацовете с употребявани автомобили. Истински новото в последно време е това, че под шапката на нашенеца започват да проблясват прозрения, които го приближават до Европа много по-бързо от скоростта на отварянето и затварянето на преговорните глави в Брюксел. Явна е тенденцията към остър завой в мисленето, към оценка на фактори като екологичност, модерни способи за намаляване на разхода на гориво, активна и пасивна безопасност, овехтяване, остатъчна стойност при препродажба и прочие неща, които доскоро изглеждаха напълно имагинерно за потящия се зад волана на „двойка“ трета ръка български автомобилист.
Трудно е да се каже кога тази промяна в потребителското мислене ще съвпадне с адекватните възможности за потребителско търсене (по всяка вероятност не толкова скоро, колкото на всички нас ни се иска), но ако погледнем малко по-философски на нещата и се опрем на постулатите за битието и съзнанието, следва да гледаме с оптимизъм на очаквания от всички просперитет – най-малкото поради обстоятелството, че има сериозни шансове той да попадне в плодородната почвa на едно променено в правилна посока мислене.
Факт е, че се полагат реални усилия този завой в мисленето да бъде поощряван, а едно от доказателствата в тази насока е именно автосалон „София 2004“. Само фирмите-вносителки могат да кажат с точност какви усилия и средства им е струвало да докарат в София най-новата продукция на представяните от тях фирми, но съдейки по вида на повечето от щандовете, по които друг тип продукция просто липсваше, усилията и средствата вероятно се оценяват като перспективно вложение. Нещо повече – очевидна е тенденцията към формиране на остра конкуренция, която идва като мехлем за душата на изтерзания от монополен гнет и извиване на ръце потребител. Налице е и формирането на „шарен пазар“, в който предлагането постепенно покрива целия диапазон от вероятното и не толкова вероятно търсене, а при някои от представителите на водещите автомобилни марки се забелязва и отявленото желание за демонстрация на продукти, отразяващи се благотворно не толкова на продажбените статистики, колкото на имиджа на съответната марка в очите на потенциалния клиент.
В последната насока могат да бъдат приведени немалко примери сред експонатите, красящи щандовете на Международния изложбен център, но преобладаващата част от изложението бе заета от новите предложения на автомобилната индустрия в малкия, компактен и среден клас, очертавайки поредната, може би най-радваща от всички тенденция – в потвърждение на наблюдаваното и в статистиките на продажбите на СВАБ развитие, българският автомобилист трайно се насочва именно към тези сегменти на пазара, заприличвайки именно на това, на което се очаква да заприлича в „светлото бъдеще“ – на средностатистически европеец от южната част на континента. Имайки предвид факта, че навсякъде по света купуването на семееен автомобил винаги е била, а вероятно ще остане и в бъдеще втората по значимост инвестиция след покупката на собствено жилище, тази тенденция би могла предпазливо да се оцени и като наченка на формиране на загубената в началото на прехода и безплодно търсена оттогава категория на „средната класа“. За която пък умните глави са казали, че формира гръбнака на едно общество, което е толкова силно и жизнено, колкото по-многобройна и жизнена е средната прослойка на същото. Тоест, размерът все пак е от значение…