2024
Да отидеш на море в Гърция с новия си електромобил без да бълваш вредни емисии? Естествено, че това е възможно – но в някои случаи би могло да се превърне в ужасно приключение
Ще ви представим един сценарий на ужасите – особено за семействата. Натоварили сте сте целия багаж, резервирали сте нощувки за близо 1000 лева, които сте предплатили. С три деца пристигате навреме на пристанището Рафина в източна Атика, преди фериботът да тръгне.
Колата ви чака на опашката пред рампата за качване на ферибота за остров Тинос, което трябва да започне в 8:20 ч. Децата хленчат, нервничат и не спират да питат кога най-накрая ще се качат на борда. А капитанът проверява чакащите МПС-та. Поглежда през прозореца на автомобила, вижда екрана на таблото и заявява с остър тон: „Не можете да се качите с 90 процента!“ Именно това се случва на Кристос на 30 април т.г.
Мъжът вика брегова охрана – органите на реда обаче заявяват, че капитанът има право. И така фериботът отплава без семейството. А местата във всички останали пътнически кораби са резервирани за Великденските празници. Къде обаче е сгрешил Кристос?
Той кара Tesla – вероятно най-лесно разпознаваемият електромобил, а батерията му е заредена почти на 90 процента. За сметка на това капитанът и останалите членове на екипажа не успяват да идентифицират много на брой Рlug-in хибриди, които минават между капките – без да бъдат проверени.
Чист произвол?
Кристос обаче изживява щастие в нещастието. Както съобщава, автомобилното издание Newsauto, капитан, който случайно наблюдава ситуацията, решава да се смили над Кристос и семейството му – и им намира място на вечерен ферибот. Случилото се с бащата на семейството е свързано с две циркулярни писма от гръцкото министерство на търговския флот. Те засягат електромобили, plug-in хибриди, но също и автомобили на „алтернативни горива“ като пропан-бутан или водород. Според указанията електрически автомобили с батерии, заредени на повече от 40 процента от капацитета си, не трябва да се качват на фериботите, които спират на гръцките пристанища. При алтернативни горива е разрешен пълен наполовина резервоар.
Безопасност за пътуващите на кораби
Зареждането на борда е строго забранено, а електрическите автомобили се следят с камери, докато плавателният съд се движи, за да може екипажът да реагира своевременно при пожар. Последното постановление от 16 април не е закон, а препоръка, която според министерството има за цел да допринесе за безопасността на пътуващите на корабите. А Кристос не може да се оплаче, че неговата Tesla била спряна при контрола, а други автомобили на батерии са качени на борда.
Още по-лошото за собствениците на електромобили е, че никой не може да задължи корабните компании да превозват електромобили. Гръцката телевизия „One Channel” от Атина цитира представител на фериботната линия Sea Jets, който заявява, че линията нямало да превозва електромобили, независимо от заряда на батерията.
Правителствени стимули за електромобилите в Гърция
Въпреки по-строгите правила за превоз по вода Гърция продължава да дава финансови стимули при покупката на електромобили. Програмата за финансиране, която приключи в края на април, предвиждаше до 8000 евро подпомагане при покупка на електромобил. Новият фонд за финансиране ще бъде дори още по-щедър и ще продължи да отпуска средства за служебни автомобили и таксита. С бонуса за предаване на скрап на автомобил с двигател с вътрешно горене, размерът на субсидията ще достига 11 000 евро. Към него се добавя и възможността за безплатно паркиране в големите градове. Всичко това обаче не променя факта, че по малките и средноголеми гръцки острови почти няма обществени зарядни.