2024
Иновативната стратегия на Испания за борба с климатични промени достига нови висоти: нов тип зарядна станция за електромобили близо до Барселона използва енергията, генерирана при спиране на влаковете от линиите на метрото
Наскоро AUTO BILD публикува информация за пилотен проект, чиято цел е да разкрие прозрачно от какви източници идва токът за зареждане на електромобили. В близост до Барселона вече работят две 50-киловатови станции за бързо зареждане, които черпят електричество от рекуперираната при спиране на метрото енергия. На помощ в зареждането се включват и фотоволтаиците, монтирани върху капаците по трасето.
Метрото зарежда електромобили: приложение към зарядната станция
MetroCharge е програма, която има за цел да създаде няколко станции за зареждане на електромобили. Специфичното при станциите е, че те трябва да черпят енергия от разположените в близост до тях мрежи на метрото. Зарядната станция край Барселона е част от проекта. Предстои изграждането на още шест в региона – всички в непосредствена близост до спирките на метрото.
Ако искате да използвате специалните зарядни станции, трябва да инсталирате приложението на доставчика на електроенергия „AMB Electroliners“ на вашия смартфон и да се регистрирате като потребител. Процесът на зареждане може да се активира само чрез приложението и отнема 30 минути, един час или два часа в зависимост от използвания тип връзка. Зареждането струва 30 цента на киловатчас, но ако зарежете автомобила и след това, ще се наложи да платите глоба за блокиране на станцията в размер 40 цента на минута.
Във Виена генерирана при спирането енергия на влаковете захранва ескалаторите с електричество
Карлос Кордон, вицепрезидент по мобилност, транспорт и устойчивост в AMB, е ентусиазиран от проекта: „Фактът, че станциите могат да се захранват от излишната енергия на метрото, е важна стъпка към по-устойчива и по-чиста мобилност в мегаполиса Барселона.“ Не е ясно обаче дали зарядните станции черпят изцяло електричество от мрежите на метрото или имат и връзка с обикновената мрежа.
Според съобщение, разпространено в испански медии, концепцията за специалните станции не е съвсем нова. В рамките на пилотен проект дружеството за градски транспорт на Виена използва рекуперираната енергия на метрото в мрежата за променлив ток, за да захранва ескалатори или идващите към гарите влакове. Deutsche Bahn също оборудва своите модерни електрически влакове със система за рекуперация на спирачната енергия. При спиране двигателите на влаковете работят като генератори и „връщат“ електричеството към системата с високите жици за захранване на други влакове.